Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Symulacja ruchów Browna metodą Monte Carlo w języku C++
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz sposób wykorzystania rozkładu normalnego Gaussa w języku >C++.
Zbadasz poruszanie się cząstki zgodnie z procesem Wienera.
Zinterpretujesz analogię pomiędzy procesem Wienera a ruchami Browna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Symulacja ruchów Browna metodą Monte Carlo w języku C++”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Film samouczek”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią zawartego w niej multimedium. Zapisują ewentualne problemy i pytania. Po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści. Następnie wykonują przedstawiony w filmie program.
Ćwiczenia umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. W przedstawionym programie utworzono funkcję, która generuje losowe liczby zgodnie z rozkładem normalnym Gaussa. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie eksperymentu, w którym sprawdzą, jaka jest wartość oczekiwana (średnia) zwracanych przez funkcję liczb. W tym celu generują za jej pomocą 100 000 liczb i oblicz ich średnią wartość. Wynik zaokrąglają do jednego miejsca po przecinku.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w C++, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Sprawdź się”. W przedstawionym programie utworzono dwuwymiarową tablicę, która zawiera losowe wektory przesunięcia. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie prostej symulacji, w której wyznaczą końcową pozycję cząstki przesuwanej o kolejne wektory z tablicy. Końcową pozycję wypisują jako dwie liczby oddzielone znakiem spacji, zaokrąglone do dwóch miejsc po przecinku. Symulację rozpoczynają od punktu (1.42, 2.42).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.