Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Najważniejsze współczesne zagrożenia cywilizacyjne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje najważniejsze zagrożenia współczesnego świata i uzasadnia swój wybór;
wyjaśnia główne przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych oraz genezę takich zjawisk jak globalizacja i kryzys klimatyczny;
opisuje główne problemy, z którymi zmagają się mieszkańcy krajów biednego Południa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metaplan;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu w postaci pytań, na które uczniowie chcieliby uzyskać odpowiedź podczas zajęć.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Może zaproponować uczniom, aby wskazali ich zdaniem najważniejsze współczesne zagrożenia cywilizacyjne. Wówczas wybrana osoba zapisuje je na tablicy w postaci mapy myśli.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do ośmiu i utworzyli zespoły zgodnie z numerami. Każda z grup opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 5 – Punkty zapalne,
grupy 2 i 6 – Terror,
grupy 3 i 7 – Bogaci bogatsi, a biedni…,
grupy 4 i 8 – Czy jest jakieś wyjście?
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Określ, w jakim regionie świata nastąpiły największe przemiany w zakresie PKB” i prosi uczniów, aby wykonali je w dotychczasowych grupach. Po ustalonym czasie wybrana osoba z danej grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wyjaśniają, z czego może wynikać szybszy rozwój niektórych regionów i wolniejszy innych.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Analizują mapę oraz ilustracje, wskazują poprawne odpowiedzi. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Kolejne ćwiczenie 4 uczniowie wykonują w parach. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoją propozycję, nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą rzutnika lub tablicy interaktywnej ćwiczenie 6. Uczniowie w parach opracowują metaplan, omawiając sytuację ubóstwa na świecie. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i jej rezultaty. Po ustalonym czasie prosi wybranego ucznia o przedstawienie punktów metaplanu i zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Najważniejsze współczesne zagrożenia cywilizacyjne” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
A. Brzeziecki, Armenia. Karawany śmierci, Wołowiec 2016.
P. Smoleński, Zielone migdały, czyli po co światu Kurdowie, Wołowiec 2016.
M. Wawrzak‑Chodaczek, Nowe style życia w zglobalizowanym świecie, w: Teraz matura 2015. Wiedza o społeczeństwie. Zadania i arkusze maturalne, Nowa Era, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Symulacja interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.