Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zależność oporu elektrycznego metali od temperatury |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | ISBE |
Metody nauczania: | doświadczalna |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | Symulacja interaktywna, zestaw zadań, zestaw doświadczalny (uczniowie powinni dysponować cyfrowymi czujnikami pomiarowymi, by przeprowadzenie doświadczenia na lekcji było możliwe ze względów czasowych). |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: Badania, jak zmienia się opór elektryczny przewodu wykonanego z metalu w zależności od temperatury. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów: wg części „Czy to nie ciekawe?” oraz zachęcenie do wykonania samodzielnie doświadczenia - zbadania, jak zmienia się opór elektryczny metalowego przewodnika przy zmianie temperatury. | |
Faza realizacyjna: | |
Każdy z uczniów indywidualnie stawia hipotezę i zapisuje ją: Uczniowie przystępują do doświadczalnego zweryfikowania swoich hipotez. Pracują w grupach budując układ doświadczalny (taki, jak w symulacji). Uczniowie dysponują programem do zbierania i analizowania danych z gotowym wykresem lub muszą go przygotować samodzielnie. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, doradza i zatwierdza, czy układ jest gotowy do włączenia. Wykonanie doświadczenia polega na włączeniu grzałki i uruchomieniu programu pomiarowego. Uczniowie obserwują wykres i potwierdzają swoją hipotezę. Pracując nadal w grupach, uczniowie uruchamiają symulację interaktywną, by przekonać się, jak badany efekt zależy od rodzaju substancji. Uczniowie przystępują do wyciągania wniosków i odpowiedzi na pytania, dlaczego opór metalowego przewodnika rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Po zakończeniu dociekań weryfikują je czytając tekst e‑materiału. Dla utrwalenia zdobytej wiedzy uczniowie rozwiązują w parach zadania nr 2, 3, 5 z zestawu ćwiczeń. Podczas lekcji nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i informacji zwrotnej kształtującej. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 1, 4, 6, 7, 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może zostać wykorzystana także przy przygotowaniu się uczniów do lekcji prowadzonej wg strategii odwróconej klasy lub przy omawianiu doświadczalnych metod badania praw fizyki i analizy niepewności pomiarowych. |