Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wobec wolności. Nowi bohaterowie, nowe tematy. Skamander
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznasz okoliczności powstania grupy poetyckiej Skamander,
przedstawisz główne założenia artystyczne literatury i sztuki 2. i 3. dekady XIX w.,
wyjaśnisz, w jaki sposób skamandryci wyobrażali sobie nowych bohaterów i odbiorców swoich wierszy,
zinterpretujesz obraz Zygmunta Waliszewskiego i inne dzieła malarskie w kontekście założeń programowych Skamandra.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
mapa myśli;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel przygotowuje pięć reprodukcji obrazów (poniżej). Każdą reprodukcję tnie na 6 części i umieszcza w osobnej kopercie. Przygotowuje wydruki pięciu wierszy poetów z kręgu Skamandra.
Prosi także uczniów, by zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału Wobec wolności. Nowi bohaterowie, nowe tematy. Skamander.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta na początku lekcji, co uczniowie wiedzą o grupie poetyckiej Skamander. Kiedy i gdzie powstała, kto ją założył, jaki był jej program. Uczniowie odpowiadają, wykorzystując swoją wiedzę oraz informacje z bloku tekstowego e‑materiału. Notują najważniejsze informacje w zeszytach w formie mapy myśli.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na pięć grup. Każda z nich otrzymuje tekst innego wiersza skamandrytów. Prowadzący wyświetla mapę myśli, a następnie prosi, by uczniowie wykonali polecenie 1, odnosząc się do utworu, który otrzymali. Później liderzy grup prezentują efekty pracy swoich zespołów i wszystkie cytaty nanoszone są na mapę myśli. Nauczyciel podsumowuje ten etap pracy.
Uczniowie, wciąż pracując w grupach, przechodzą do sekcji „Ilustracja interaktywna”. Wykonują polecenie 1. Omawiają je na forum klasy.
Prowadzący rozdaje koperty z pociętymi reprodukcjami obrazów. Pierwsze zadanie grup jest proste, należy złożyć obraz w całość. Drugie polecenie brzmi: Wskażcie na obrazie elementy, które nawiązują do założeń programowych skamandrytów. Jeśli uznacie, że to niemożliwe, wskażcie te elementy, które są zaprzeczeniem założeń grupy. Po wykonaniu polecenia uczniowie dyskutują nad efektami swojej pracy na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Zadaje pytanie podsumowujące lekcję: jak skamandryci pojmowali wolność? Od czego chcieli uwolnić poezję? Czy im się to udało?
Praca domowa:
Zinterpretuj słowa Jana Lechonia z wiersza Herostrates:
A wiosną niechaj wiosnę – nie Polskę, zobaczę
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Jan Marx, Skamandryci, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.