Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy obecne w pierścieniu benzenowym podstawniki decydują, gdzie przyłączy się kolejny podstawnik?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
11) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z lub wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia efekt kierujący podstawników w pierścieniu benzenowym;
wymienia podstawniki aktywujące i dezaktywujące;
analizuje korelację pomiędzy efektem kierującym podstawnika a reaktywnością.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
kula śniegowa;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika bateria;
animacje.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy multimedialnej okładkę do lekcji z wprowadzenia do lekcji i pyta, czy wiedzą, z jakim tematem jest ona związana?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie zastanawiają się nad pytaniem: Na jakie aspekty wpływają obecne już podstawniki w pierścieniu benzenu?
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi metoda kuli śniegowej na pytanie: Czym jest efekt kierujący podstawnika?
Uczniowie najpierw indywidualnie opracują odpowiedź na zadane pytanie.
Potem połączą się w pary, porównają swoje propozycje, ustalają, która jest prawdziwa lub spiszą na osobnej kartce listę swoich wspólnych rozwiązań.
Następnie uczniowie gromadzą się w czwórkach i w podobny sposób konfrontują swoje stanowiska, a zebrane rozwiązania zapisują na nowej kartce.
W dalszej części uczniowie łączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostaną zapisane na tablicy.
Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów rozwiązania/odpowiedzi/definicji, nauczyciel weryfikuje ją i w razie potrzeby uzupełnia.
Następnie uczniowie mają za zadanie zapoznać się z fragmentem sekcji „Przeczytaj” e‑materiału i na jego podstawie (mogą użyć też innych źródeł informacji) mają za zadanie oznaczyć kierunek strzałki reaktywności (z możliwością zaznaczenia pozycji np. za pomocą magnesu), a także zilustrować na niej grupy wszystkich możliwych podstawników, które wpływają na orientację podstawienia kolejnych podstawników.
Następnie uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią przykładu nr 2 e‑materiału. Ich zadaniem jest rozwiązanie go przy asyście nauczyciela na tablicy, z wykorzystaniem schematu ilustrującego przykłady różnych podstawników oraz mają przedstawić zależność ich reaktywności z efektem kierującym.
Następnie uczniowie proszeni są o zapisanie wzorów trzech przykładowych substratów do substytucji elektrofilowej na oddzielnych karteczkach. Karteczki z nazwami reakcji substytucji elektrofilowej ma nauczyciel i on je losuje (np. nitrowanie, sulfonowanie, halogenowanie jodem).
Przygotowane przez uczniów przykłady umieszczone zostają w kartonie lub w jakiejś kuli. Uczniowie, np. wg kolejności alfabetycznej w dzienniku, podchodzą losują jeden przykład, a nauczyciel czyta, jakie równanie reakcji chemicznej ma dla niego zapisać na tablicy lub na kartce. Uczeń, posługując się schematem, zapisuje odpowiednie rozwiązanie.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami (cenkami) w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana podczas przygotowania się do lekcji lub pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać laboratorium samorozwoju celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz kolorowe samoprzylepne karteczki (cenki) dla uczniów. 2. Nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami reakcji substytucji elektrofilowej np. nitrowanie, sulfonowanie, halogenowanie jodem.
Nauczyciel przygotowuje tabelę podstawników aktywujących i dezaktywujących: