Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy obecne w pierścieniu benzenowym podstawniki decydują, gdzie przyłączy się kolejny podstawnik?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

11) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z  Cl 2 lub Br 2 wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia efekt kierujący podstawników w pierścieniu benzenowym;

  • wymienia podstawniki aktywujące i dezaktywujące;

  • analizuje korelację pomiędzy efektem kierującym podstawnika a reaktywnością.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • kula śniegowa;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika bateria;

  • animacje.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy multimedialnej okładkę do lekcji z wprowadzenia do lekcji i pyta, czy wiedzą, z jakim tematem jest ona związana?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie zastanawiają się nad pytaniem: Na jakie aspekty wpływają obecne już podstawniki w pierścieniu benzenu?

Faza realizacyjna:

  1. Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi metoda kuli śniegowej na pytanie: Czym jest efekt kierujący podstawnika?

  • Uczniowie najpierw indywidualnie opracują odpowiedź na zadane pytanie.

  • Potem połączą się w pary, porównają swoje propozycje, ustalają, która jest prawdziwa lub spiszą na osobnej kartce listę swoich wspólnych rozwiązań.

  • Następnie uczniowie gromadzą się w czwórkach i w podobny sposób konfrontują swoje stanowiska, a zebrane rozwiązania zapisują na nowej kartce.

  • W dalszej części uczniowie łączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostaną zapisane na tablicy.

  1. Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów rozwiązania/odpowiedzi/definicji, nauczyciel weryfikuje ją i w razie potrzeby uzupełnia.

  2. Następnie uczniowie mają za zadanie zapoznać się z fragmentem sekcji „Przeczytaj” e‑materiału i na jego podstawie (mogą użyć też innych źródeł informacji) mają za zadanie oznaczyć kierunek strzałki reaktywności (z możliwością zaznaczenia pozycji np. za pomocą magnesu), a także zilustrować na niej grupy wszystkich możliwych podstawników, które wpływają na orientację podstawienia kolejnych podstawników.

  3. Następnie uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią przykładu nr 2 e‑materiału. Ich zadaniem jest rozwiązanie go przy asyście nauczyciela na tablicy, z wykorzystaniem schematu ilustrującego przykłady różnych podstawników oraz mają przedstawić zależność ich reaktywności z efektem kierującym.

  4. Następnie uczniowie proszeni są o zapisanie wzorów trzech przykładowych substratów do substytucji elektrofilowej na oddzielnych karteczkach. Karteczki z nazwami reakcji substytucji elektrofilowej ma nauczyciel i on je losuje (np. nitrowanie, sulfonowanie, halogenowanie jodem).

  5. Przygotowane przez uczniów przykłady umieszczone zostają w kartonie lub w jakiejś kuli. Uczniowie, np. wg kolejności alfabetycznej w dzienniku,  podchodzą losują jeden przykład, a nauczyciel czyta, jakie równanie reakcji chemicznej ma dla niego zapisać na tablicy lub na kartce. Uczeń, posługując się schematem, zapisuje odpowiednie rozwiązanie.

  6. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami (cenkami) w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być wykorzystana podczas przygotowania się do lekcji lub pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać laboratorium samorozwoju celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz kolorowe samoprzylepne karteczki (cenki) dla uczniów. 2. Nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami reakcji substytucji elektrofilowej np. nitrowanie, sulfonowanie, halogenowanie jodem.

  2. Nauczyciel przygotowuje tabelę podstawników aktywujących i dezaktywujących:

R5K7AKH847ppo

Plik PDF o rozmiarze 105.35 KB w języku polskim