Podane poniżej przykłady podstawników przyporządkuj do właściwej grupy podstawników. Aktywujące kierujące w położenie - i - Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Dezaktywujące kierujące w położenie - i - Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Dezaktywujące kierujące w położenie - Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Podane poniżej przykłady podstawników przyporządkuj do właściwej grupy podstawników. Aktywujące kierujące w położenie - i - Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Dezaktywujące kierujące w położenie - i - Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Dezaktywujące kierujące w położenie - Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Podane poniżej przykłady podstawników przyporządkuj do właściwej grupy podstawników.
<span aria-label=" minus, O R" role="math"><math><mo>-</mo><mi mathvariant="normal">O</mi><mi>R</mi></math></span>, <span aria-label=" minus, S O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, H" role="math"><math><mo>-</mo><mspace width="-0.2em"/><msub><mi>SO</mi><mn>3</mn></msub><mspace width="-0.2em"/><mi mathvariant="normal">H</mi></math></span>, <span aria-label=" minus, F" role="math"><math><mo>-</mo><mi mathvariant="normal">F</mi></math></span>, <span aria-label=" minus, C H O" role="math"><math><mo>-</mo><mspace width="-0.2em"/><mi>CHO</mi></math></span>, <span aria-label=" minus, N H indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego" role="math"><math><mo>-</mo><mspace width="-0.2em"/><msub><mi>NH</mi><mn>2</mn></msub></math></span>
Aktywujące kierujące w położenie 2- i 4-
Dezaktywujące kierujące w położenie 2- i 4-
Dezaktywujące kierujące w położenie 3-
RUBPyCzIWI5LO1
Ćwiczenie 2
11
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawne dokończenie poniższego schematu.
R12UKE6gMyeC5
RfrZfmETXxSxW
RpDGUDdqyvSPE
21
Ćwiczenie 4
Uzupełnij schemat poniższej reakcji.
RMpkym1v6LM7z
RhsxKnLYVUahg
R11CrfzmxZHjI
RRLcfuDKKgEiO2
Ćwiczenie 5
21
Ćwiczenie 6
Narysuj wzór produktu reakcji, jaki powstanie w wyniku bromowania -metylofenolu. Podaj jego nazwę.
RMjdi9SY8ZhQ4
R2xDZTvXPG3hX
W wyniku bromowania powstanie , wchodzący w reakcje z grupą .
R1VgUTmM1aV0p
Prawidłowa odpowiedź to -bromo--metylofenol.
Podstawniki i są aktywatorami kierującymi w położenia - i -. O kierunku podstawienia czynnika elektrofilowego () decyduje jednak podstawnik silniej aktywujący pierścień, czyli grupa .
311
Ćwiczenie 7
Odpowiedz, w jakich położeniach można oczekiwać wprowadzenia nowego podstawnika w reakcji dla podanych poniżej związków?
R1dnG3Hi4Nf2C1
R1LfYC4VyOVhE
Zastanów się, w jakie pozycje w pierścieniu kierują już obecne podstawniki, a następnie porównaj ich reaktywność.
a) W pozycję - względem grupy metylowej. b) W pozycję - i - (choć znacząco mniej ilościowo) względem grupy <math. c) W pozycję orto (niezatłoczoną sterycznie) i w pozycję para względem jodu.
311
Ćwiczenie 8
Mając na uwadze sposób, w jaki przebiega reakcja, gdy wzrasta zatłoczenie steryczne, uporządkuj schematy reakcji, zgodnie z rosnącą liczbą pochodnej, podstawionej w pozycji -. Wyjaśnij, dlaczego tak się dzieje.
R1OxfSrWPbAfS
R17eQYbUH5JQC
R1YIrfLc7CDQ11
Zatłoczenie steryczne – zjawisko stereochemiczne wynikające z atomów w cząsteczkach, które zajmują określoną objętość w przestrzeni. Zatłoczenie określa, czy atom/grupa funkcyjna, na której ma zajść reakcja, jest zasłonięty przez inne fragmenty tej cząsteczki.
R1WwmgwOwIRVE1
A, B, C
Wskazane podstawniki kierują kolejne, w wyniku reakcji substytucji elektrofilowej, w pozycje - i -. Im podstawnik jest bardziej rozbudowany przestrzennie, tym większe jest zatłoczenie steryczne w pozycji -, dlatego zdecydowanie łatwiej (w większej procentowej zawartości) przebiega podstawienie w pozycję -.