Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Instytucjonalni uczestnicy życia społecznego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
1) przedstawia rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych; charakteryzuje działalność wybranych organizacji tego typu w Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
1) podaje przykłady i wyjaśnia uwarunkowania pionowej i poziomej ruchliwości społecznej.
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia specyfikę think‑tanków.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz współczesny i tradycyjny model finansowania organizacji pozarządowych.
Scharakteryzujesz ruchy społeczne i wskażesz ich przykłady.
Ocenisz swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Wyjaśnisz, jaka jest różnica między tłumem a masami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. Uczniowie proponują cele zajęć dotyczącego tematu: „Instytucjonalni uczestnicy życia społecznego”.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią z sekcji „Podsumowanie” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony znak szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na nie.
2. Po zakończonym spacerze młodzież wykonuje wskazane ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
3. Wybrana/chętna osoba czyta polecenie z sekcji „Prezentacja multimedialna”: Na forum klasy zastanówcie się, jakie czynniki mogą mieć wpływ na łatwość przemieszczania się w strukturze społecznej w ramach ruchliwości społecznej. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na podstawie wskazówek zawartych w prezentacji.
4. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
5. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca
1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze
Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998.
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. Janusz Reykowski, Warszawa 1980.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.