Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Wojna trzydziestoletnia. Działania wojenne w latach 1624–1635
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przyczyny i przebieg wojny trzydziestoletniej;
wyjaśnia, dlaczego w konflikt włączyły się m.in. Dania i Szwecja, a później również Francja;
ocenia skutki pokoju westfalskiego dla Niemiec.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna trzydziestoletnia. Działania wojenne w latach 1624–1635”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Animacja + Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”, aby w fazie wstępnej przedstawili ją na forum klasy. Może rozdzielić zagadnienia między grupy uczniów tak, aby poszczególni uczniowie opracowali jedno z następujących zagadnień: 1) niemiecki okres wojny, 2) duński okres wojny, 3) szwedzki okres wojny, 4) francuski okres wojny.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć oraz celów zawartych we Wprowadzeniu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel przy użyciu raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom (lub ochotnikom) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy tak, aby omówione zostały najważniejsze etapy wojny trzydziestoletniej. Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Animacja + Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 3: „Oceń, czy sukces Szwedów można nazwać pyrrusowym zwycięstwem. Uzasadnij odpowiedź”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi po zapoznaniu się z animacją. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie zapoznają się z mapą i wykonują polecenie 5: „Wyjaśnij, z czego wynikało wystąpienie Kolonii, Moguncji i Trewiru po stronie katolickiej. Przypomnij, jaki był charakter władzy w tych miastach”. Tym razem uczestnicy zajęć pracują w parach. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje ich rozwiązania. W taki sam sposób uczniowie wykonują polecenie 6.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia zaprezentowane prace uczniowskie.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 oraz polecenia do filmu z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska‑Bondaruk, Warszawa 1999.
P.H. Wilson, Wojna trzydziestoletnia 1618–1648. Tragedia Europy, tłum. M. Kapałczyński, Oświęcim 2017.
G. Parker, Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku, tłum. P. Szadkowski, Oświęcim 2019.
Wskazówki metodyczne:
Informacje zawarte w animacji i mapie interaktywnej mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do indywidualnej pracy uczniów.