Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przykłady zastosowań zasad dynamiki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | - zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: dynamiki zasady dynamiki w zadaniach |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Uczniowie przypominają trzy zasady dynamiki Newtona. | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem „Warto przeczytać” e‑materiału. Analizują poszczególne przypadki zaprezentowanego przykładu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału. Rozwiązują samodzielnie w domu zadania 6‑8 z dołączonego zestawu zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Zadania z zestawu ćwiczeń mogą zostać rozwiązane w trakcie lekcji oraz mogą stanowić pracę domową. |