Wykonując rysunek pomocniczy do zadania z dziedziny dynamiki, koniecznie należy zaznaczyć na nim: Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystkie prędkości i przyspieszenia ciała / ciał, 2. Wszystkie siły działające na ciało / ciała, 3. Wszystkie masy ciała /ciał, 4. Wszystkie powyższe
Wykonując rysunek pomocniczy do zadania z dziedziny dynamiki, koniecznie należy zaznaczyć na nim:
Wszystkie prędkości i przyspieszenia ciała / ciał
Wszystkie siły działające na ciało / ciała
Wszystkie masy ciała /ciał
Wszystkie powyższe
1
Ćwiczenie 2
R9Asd04xuXNmk
Ilustracja przedstawia rysunek, na którym zaprezentowano dwa klocki w układzie równi pochyłej. Na ilustracji widoczna jest równia pochyła, narysowana w postaci szarego, trójkąta prostokątnego o pionowej i poziomej przyprostokątnej i pochylonej przeciwprostokątnej. Pionowa przyprostokątna widoczna jest po lewej stronie trójkąta. Przeciwprostokątna, nachylona jest do kierunku poziomego, pod kątem małą grecka litera alfa, równym trzydziestu stopniom. Na pochyłym zboczu równi widoczny jest prostokątny, niebieski klocek, którego masa opisana została małą literą m z indeksem dolnym jeden, równa dwa kilogramy. Do środka klocka przyłożono czarną strzałkę, skierowana w prawo i w dół, wzdłuż zbocza równi. Czarna strzałka symbolizuje ruch klocka w dół. Do lewej krawędzi klocka, znajdującego się na równi przymocowana linkę narysowaną w postaci czarnej i ciągłej linii, która biegnie w lewo i w górę wzdłuż zbocza równi, do okrągłego bloczka widocznego na szczycie równi. Linka jest przewieszona przez bloczek, tak że jej drugi koniec zwisa wzdłuż pionowej przyprostokątnej równi. Na zwisającym końcu linki widoczny jest czarny, pionowy prostokąt, symbolizujący ciało o masie opisanej małą literą m z indeksem dolnym dwa, równą jeden kilogram.
R19cIONNlaq2x
Wyznacz wartość przyspieszenia, jakiego dozna klocek w sytuacji zaprezentowanej na rysunku. Pomiędzy klockiem a równią nie występuje siła tarcia. a = Tu uzupełnij
Wyznacz wartość przyspieszenia, jakiego dozna klocek w sytuacji zaprezentowanej na rysunku. Pomiędzy klockiem a równią nie występuje siła tarcia. a = Tu uzupełnij
Wyznacz wartość przyspieszenia, jakiego dozna klocek w sytuacji zaprezentowanej na rysunku. Pomiędzy klockiem a równią nie występuje siła tarcia.
a = ............
Zastanów się nad tym, jaka wypadkowa siła działa na klocek.
Na klocek działają, w kierunku równoległym do równi, dwie siły. Pierwsza z nich to siła siła naciągu linki równa
Druga siła to siła zsuwająca
Jeżeli uwzględnimy to, że
wówczas zauważymy, że obie siły są sobie równe. Oznacza to, że przyspieszenie klocka będzie zerowe.
1
Ćwiczenie 3
R5JfRuloJYFve
Ilustracja przedstawia rysunek, na którym zaprezentowano schematycznie dwa klocki, połączone linka i poruszające się po poziomej i płaskiej powierzchni. Na ilustracji widoczna jest płaska i pozioma powierzchnia, narysowana w postaci poziomej, czarnej linii. Na powierzchni znajdują się dwa prostokątne, niebieskie klocki, jeden obok drugiego. Klocki połączone są linka, widoczną w postaci czarnego, poziomego odcinka łączącego prostokąty. Masę klocka po lewej stronie opisano małą literą m z indeksem dolnym jeden a masę klocka po prawej stornie opisano małą literą m z indeksem dolnym dwa. Klocki poruszają się w prawo, pod wpływem siły wielka litera F, której wektor narysowano w postaci czarnej, poziomej strzałki, skierowanej w prawo i przyłożonej do prawej krawędzi, prawego klocka. Wzdłuż linki łączącej klocki narysowano siły naciągu, wielka litera N, których wektory narysowano w postaci czerwonych, poziomych strzałek o równej długości i biegnących wzdłuż linki. Jedna ze strzałek przyłożona jest do prawej krawędzi lewego klocka a druga do lewej krawędzi prawego klocka. Siła naciągu przyłożona do lewego klocka jest skierowana w prawo a siła naciągu przyłożona do prawego klocka jest skierowana w lewo. Na poruszające się klocki działają również siły tarcia, których wektory narysowano w postaci zielonych, poziomych strzałek skierowanych w lewo i przyłożonych do lewych i dolnych rogów klocków. Siła tarcia działająca na lewy klocek opisana jest wielką literą T z indeksem dolnym jeden. Siła tarcia działająca na prawy klocek opisana jest wielką literą T z indeksem dolnym dwa.
R1ZIxK8COamaX
Wzór, który opisuje wartość przyspieszenia, z którym poruszają się klocki, w układzie przedstawionym na rysunku przyjmuje postać: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Wzór, który opisuje wartość przyspieszenia, z którym poruszają się klocki, w układzie przedstawionym na rysunku przyjmuje postać:
RQprcD5mznCZ61
Ćwiczenie 4
Na zawodach siłaczy zawodnicy mają za zadanie przeciągnięcie skrzyni o masie po poziomej powierzchni. Wybierz poprawnie wykonany rysunek pomocniczy.
Na zawodach siłaczy zawodnicy mają za zadanie przeciągnięcie skrzyni o masie po poziomej powierzchni. Wybierz poprawnie wykonany rysunek pomocniczy.
Na zawodach siłaczy zawodnicy mają za zadanie przeciągnięcie skrzyni o masie po poziomej powierzchni. Wybierz poprawnie wykonany rysunek pomocniczy.
a
b
c
1
Ćwiczenie 5
R1SLzKQWDQVYr
Ilustracja przedstawia rysunek, na którym schematycznie przedstawiono siły działające podczas pewnego ćwiczenia wykonywanego na siłowni. Na ilustracji widoczny jest przyrząd do ćwiczeń, narysowany w postaci siedzenia, którego oparcie znajduje się w płaszczyźnie poziomej a podnóżek skierowany jest w prawo i w górę, pod kątem mała grecka litera alfa do kierunku poziomego. Na siedzeniu znajduje się chłopiec, widoczny w postaci niebieskiego ludzika, którego nogi skierowane są wzdłuż podnóżka w prawo i w górę. Chłopiec wypycha nogami ciężar o masie wielka litera M i narysowany w postaci czarnego prostokąta. Chłopiec działa na ciężar siłą, wielka litera F, której wektor narysowano w postaci czarnej strzałki, skierowanej w prawo i w górę, i przyłożonej co ciężaru. Nad chłopcem stoi zielona postać, symbolizująca trenera, który dopinguje zawodnika.
RLvIG5TH2cQqj
Na siłowni pewien chłopiec rozpoczyna trening polegający na wypychani dużego obciążenie nogami, tak jak przedstawiono na rysunku. Jakiej siły należy użyć, aby poruszyć ciężar M. Zaniedbaj siłę tarcia pomiędzy ciężarem a przyrządem w siłowni. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Na siłowni pewien chłopiec rozpoczyna trening polegający na wypychani dużego obciążenie nogami, tak jak przedstawiono na rysunku. Jakiej siły należy użyć, aby poruszyć ciężar M. Zaniedbaj siłę tarcia pomiędzy ciężarem a przyrządem w siłowni.
R1eKVNqYk68RP1
Ćwiczenie 6
Nad umieszczonym na wadze metalowym pudełkiem o masie znajduje się magnes. Pudełko przyciągane jest przez magnes siłą . Jaki wynik wskazywać powinna waga? Wybierz poprawny wzór. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Nad umieszczonym na wadze metalowym pudełkiem o masie znajduje się magnes. Pudełko przyciągane jest przez magnes siłą . Jaki wynik wskazywać powinna waga? Wybierz poprawny wzór.
RGO8K4wnseUqj1
Ćwiczenie 7
Na swobodnie opadającą z przyspieszeniem , w cieczy kulkę działają siły grawitacji , wyporu oraz siła oporu cieczy. Która z relacji wiążącej te siły jest prawdziwa? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Na swobodnie opadającą z przyspieszeniem , w cieczy kulkę działają siły grawitacji , wyporu oraz siła oporu cieczy. Która z relacji wiążącej te siły jest prawdziwa?
1
Ćwiczenie 8
R1VhHs8MIFQTm
Ilustracja podzielona jest na trzy części widoczne jedna, obok drugiej. Wszystkie części przedstawiają samochód narysowany w postaci poziomego, długiego i niebieskiego prostokąta na dwóch czarnych kołach i leżącego na nim, krótszego, szarego i poziomego prostokąta. Niebieski prostokąt symbolizuje nadwozie samochodu a szary obrazuje kabinę. Na dachu pojazdu znajduje się elektromagnes, widoczny w postaci poziomego, małego i czarnego prostokąta, zawieszonego na czarnej, ciągłej linie biegnącej w górę. Na rysunkach zaznaczono również siłę grawitacji działającą na samochód, wielka litera F z indeksem dolnym mała litera g i siłę z jaką elektromagnes podnosi pojazd, wielka litera F z indeksem dolnym mała litera m. Na rysunku opisanym wielką literą A i widocznym po lewej stronie, siła grawitacji przyłożona jest do środka ciężkości samochodu i narysowana jest w postaci czarnej, pionowej strzałki, skierowanej w dół. Siła z jaką elektromagnes podnosi samochód również przyłożona jest do środka ciężkości samochodu i narysowana jest w postaci czerwonej, pionowej strzałki skierowanej w górę. Siła elektromagnesu jest większa niż siał grawitacji. Na rysunku opisanym wielką literą B i widocznym w środku, siła grawitacji przyłożona jest do środka ciężkości samochodu i narysowana jest w postaci czarnej, pionowej strzałki, skierowanej w dół. Siła z jaką elektromagnes podnosi samochód również przyłożona jest do środka ciężkości samochodu i narysowana jest w postaci czerwonej, pionowej strzałki skierowanej w górę. Siła elektromagnesu jest taka sama jak siła grawitacji. Na rysunku opisanym wielką literą C i widocznym po prawej stronie, siła grawitacji przyłożona jest do środka ciężkości samochodu i narysowana jest w postaci czarnej, pionowej strzałki, skierowanej w dół. Siła z jaką elektromagnes podnosi samochód również przyłożona jest do środka ciężkości samochodu i narysowana jest w postaci czerwonej, pionowej strzałki skierowanej w górę. Siła elektromagnesu jest mniejsza niż siła grawitacji.
REv8jTPConXuJ
Na złomowisku w celu przeniesienia wraków samochodów do zgniatarki wykorzystywane są elektromagnesy. Na którym z rysunków poprawnie zaznaczono siłę grawitacji oraz siłę z jaką elektromagnes przyciąga auto . Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C
Na złomowisku w celu przeniesienia wraków samochodów do zgniatarki wykorzystywane są elektromagnesy. Na którym z rysunków poprawnie zaznaczono siłę grawitacji oraz siłę z jaką elektromagnes przyciąga auto .
A
B
C
RON5QRrZXpJgf1
Ćwiczenie 9
Odtwórz schemat rozwiązywania zadań z dynamiki. część przygotowawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku. część pomocnicza Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku. rozwiązanie zadania Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku. część podsumowująca Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku.
Odtwórz schemat rozwiązywania zadań z dynamiki. część przygotowawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku. część pomocnicza Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku. rozwiązanie zadania Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku. część podsumowująca Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie szukanej wielkości parametru - obliczeń dokonujemy w oparciu o informacje: wartość siły wypadkowej i zidentyfikowana zasada dynamiki., 2. Zasady dynamiki - identyfikujemy zasadę/zasady dynamiki, które spełnione są w analizowanym przypadku. Wyboru dokonujemy na podstawie wartości siły wypadkowej., 3. Rysunek zadania - wykonujemy rysunek obrazujący przedstawioną sytuację, na którym zaczynamy: wszystkie siły występujące w układzie oraz wszystkie znane parametry ciała i ruchu np. masy, prędkości, przyspieszenia., 4. Odpowiedź - formułujemy odpowiedź, jeśli to możliwe, odpowiedź powinna zostać podana w formie pełnego zdania. Analizujemy, czy otrzymany wynik ma odniesienie do realnych wartości., 5. Szukane - definiujemy wielkość lub parametr, którego wyznaczenie jest rozwiązaniem zadania., 6. Dane - wypisujemy wszystkie istotne informacje zawarte w treści zadania., 7. Siła wypadkowa - wyznaczamy wartość siły wypadkowej, na podstawie sił, które występują w analizowanym przypadku.