Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Prawa i obowiązki obywatela europejskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
4) przedstawia zasady nabywania obywatelstwa oraz procedury jego uzyskiwania w Rzeczypospolitej Polskiej; wyjaśnia pojęcie bezpaństwowca i kwestię posiadania wielu obywatelstw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie obywatelstwa;
analizuje sposoby nabywania obywatelstwa;
omawia ideę obywatelstwa europejskiego;
charakteryzuje prawa i obowiązki obywatela europejskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, aby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie próbują intuicyjnie odpowiedzieć na pytania zawarte we wprowadzeniu.
Przedstawienie tematu „Prawa i obowiązki obywatela europejskiego” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z nich musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na nie.
Praca z multimedium w sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy, a nauczyciel wyświetla materiał na tablicy interaktywnej. Odczytuje poszczególne pytania, a grupy, jeśli znają na nie odpowiedź, zgłaszają się na zasadzie: kto pierwszy, ten lepszy. Jeśli padnie błędna odpowiedź, pozostałe grupy mają szansę na zdobycie punktu. Po każdym pytaniu nauczyciel odsłania informacje na schemacie. Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podali przykłady, w jaki sposób wykorzystują obywatelstwo unijne. Uczniowie dyskutują też o tym, które prawa obywatela UE są dla nich najważniejsze.
Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.