Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Zapisywanie algorytmów za pomocą pseudokodu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia komputacyjnego (określenie problemu, definicja modeli i pojęć, znalezienie rozwiązania, zaprogramowanie i testowanie rozwiązania).
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) do realizacji rozwiązania problemu dobiera odpowiednią metodę lub technikę algorytmiczną i struktury danych;
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin, stosuje przy tym: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje z parametrami i bez parametrów, testuje poprawność programów dla różnych danych; w szczególności programuje algorytmy z punktu I.2);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Prześledzisz sposób zapisu algorytmu w postaci pseudokodu.

  • Zapiszesz algorytmy za pomocą pseudokodu.

  • Przeanalizujesz najważniejsze elementy tworzące składnię pseudokodu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje na temat sposobów zapisu algorytmów poznanych na wcześniejszych lekcjach.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zapisywanie algorytmów za pomocą pseudokodu”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Metodą burzy mózgów uczniowie przypominają najważniejsze informacje na temat sposobów zapisu algorytmów poznanych na wcześniejszych lekcjach.

  3. Chętna lub wybrana osoba zapisuje informacje na tablicy za pomocą mapy myśli.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. W razie potrzeby prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”. Jeśli część klasy zapoznała się z nią w domu, nauczyciel prosi o przygotowanie propozycji uzupełnienia mapy myśli stworzonej na początku lekcji o informacje dotyczące pseudokodu.

  2. Nauczyciel wyświetla uczniom algorytmy zapisane za pomocą listy kroków oraz schematów blokowych, zamieszczone w wybranych e‑materiałach. Prosi uczniów, aby w parach przygotowali zapis tych algorytmów za pomocą pseudokodu.

  3. Chętne lub wybrane osoby prezentują przygotowany pseudokod. Nauczyciel omawia go na forum klasy.

  4. Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zapoznali się z treścią „Prezentacji multimedialnej” i wykonali polecenia nr 1 oraz nr 2.

  5. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 5–9 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązań.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się” .

  2. Uczniowie wykonują polecenie nr 3 z  sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.