Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czym charakteryzują się elektrolity mocne?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
5) porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są elektrolity mocne;
zapisuje równanie reakcji dysocjacji elektrolitycznej mocnych elektrolitów;
wskazuje, który ze związków jest elektrolitem mocnym, a który słabym;
analizuje główne cechy elektrolitów mocnych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
doświadczenie chemiczne;
bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje przykład zawarty we wprowadzeniu do e‑materiału – do dwóch zlewek z roztworem dodano osobno (w takiej samej ilości oraz o tym samym stężeniu równym 0,01 mol/dmIndeks górny 33) kwas solny i kwas octowy. W tej zlewce, gdzie był kwas solny, roztwór zabarwił się na czerwono, zaś w drugiej na pomarańczowo. Z czego wynika różnica w barwie wskaźnika?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co to jest elektrolit? Co to jest elektrolit mocny?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.
Faza realizacyjna:
Doświadczenie chemiczne – „ Badanie przewodnictwa elektrycznego wodnych roztworów związków chemicznych”. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie doświadczenia do polecenia 1 w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Dobierają się w grupy, dobierają odpowiednie odczynniki chemiczne oraz szkło i sprzęt laboratoryjny, wykonują doświadczenie wg instrukcji zawartej w e‑materiale, zapisują cel doświadczenia, obserwacje, wnioski i równania reakcji chemicznych w wirtualnym dzienniczku. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby prezentują efekty pracy na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek. Uczniowie w trakcie projekcji filmu układają pytania do treści filmu. Po projekcji następuje powrót do fazy wstępnej – skonfrontowanie wypowiedzi uczniów. Zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi na forum klasy. Pozostali, wraz z nauczycielem, weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek nauczyciel może wykorzystać w ramach metody lekcji odwróconej. Uczniowie mogą wykorzystać medium podczas przygotowania się do lekcji lub pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji film mogą wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów. 2. Doświadczenie chemiczne – „Badanie przewodnictwa elektrycznego wodnych roztworów związków chemicznych”
Szkło i sprzęt laboratoryjny oraz instrukcja wykonania – informacje dotyczące doświadczenia znajdują w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.