Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Odwilż w Polsce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia sytuację gospodarczą i społeczną Polski w latach 50. XX wieku oraz realizację planu 6‑letniego;
opisuje jak przebiegała odwilż w Polsce;
wyjaśnia, dlaczego Władysław Gomułka objął władzę;
charakteryzuje postać Władysława Gomułki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Odwilż w Polsce”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz obejrzany film, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu oraz celów zajęć. Przedstawia planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej dotyczącej przedstawionej pracy.
Praca z multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 2: „Rozstrzygnij, czy odwilż, do której doszło w 1953 r., doprowadziła do wydarzeń czerwcowych w Poznaniu. Uzasadnij odpowiedź”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi na podstawie materiału filmowego, który zaraz obejrzą. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3.
W kolejnym kroku prowadzący odtwarza drugi z filmów. Uczniowie zapoznają się z nagraniem. Tym razem każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedź do polecenia nr 5 – wymienia reformy wprowadzone przez I sekretarza Władysława Gomułkę. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Co było dla nich trudne?
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny przedstawionej prezentacji, ocenia również pracę uczniów w trakcie zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.
A. Dudek, R. Gryz, Komuniści i Kościół w Polsce (1945−1989), Kraków 2006.
A. Dudek, Z. Zblewski, Utopia nad Wisłą. Historia Peerelu, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne:
Materiały filmowe omawiające odwilż w latach 50. XX w. mogą zostać wykorzystane w lekcji powtórkowej dotyczącej stalinizmu w Polsce i jego erozji.