Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Zmiany społeczno - gospodarcze w Polsce Ludowej w czasach stalinizmu, lata 1948‑1956
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia zmiany społeczne i gospodarcze wprowadzone w Polsce po przejęciu władzy przez komunistów.
wyjaśnia, czym był proces stalinizacji Polski i jak przebiegał.
porównuje sytuację społeczno‑gospodarczą Polski powojennej z tą w okresie II RP.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Zmiany społeczno - gospodarcze w Polsce Ludowej w czasach stalinizmu, lata 1948‑1956”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności.
Praca z drugim multimedium („Schemat + Sprawdź się”). Uczniowie odliczają do ośmiu i tworzą grupy zgodnie z ustalonymi numerami. Zapoznają się z tekstami źródłowymi zawartymi w schemacie. Następnie nauczyciel poleca wybranej osobie, aby przeczytała polecenie nr 2: „Nadaj tytuły poszczególnym elementom (puntktom) schematu interaktywnego opisującym przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne w Polsce powojennej tak, aby właściwie odzwierciedlały one ich zawartość”. Uczniowie w grupach opracowują propozycje i przedstawiają je, jedna osoba może je zapisywać na tablicy. Na koniec dyskutują wspólnie nad nimi, wybierając wspólnie ostateczne tytuły.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 3, prosi, aby uczniowie (wciąż pracując w parach) porównali sytuację społeczną, polityczną i gospodarczą Polski w okresie stalinowskim z II Rzeczypospolitą. Po ustalonym czasie przedstawiciel wylosowanej grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Schemat + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Marples D. R., Historia ZSRR. Od rewolucji do rozpadu, tłum. I. Scharoch, Wrocław 2011.
Pichoja R. G., Historia władzy w Związku Radzieckim 1945‑1991, tłum. M. Głuszkowski, P. Zemszał, Warszawa 2011.
Taubman W., Chruszczow. Człowiek i epoka, tłum. Ł. Witczak, Wrocław 2012.
Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Film” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.