Zapoznaj się ze schematem, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem schematu, a następnie wykonaj polecenia.
R1axxXmDd8nWE1
Polecenie 2
Nadaj tytuły poszczególnym elementom (punktom) schematu interaktywnego opisującym przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne w Polsce powojennej tak, aby właściwie odzwierciedlały one ich zawartość.
RIGhXUAc4Y06P
Polecenie 3
Porównaj społeczną, gospodarczą i polityczną sytuację Polski w okresie stalinowskim z okresem międzywojennym. Jakie dostrzegasz różnice? Czy widzisz jakieś podobieństwa?
RZkcRFYJZ2n7Y
21
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z umieszczonym poniżej tekstem edukacyjnym z 1948 r., a następnie udowodnij, że stanowi on przykład propagowania idei komunistycznej w polskim społeczeństwie. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do tekstu źródłowego.
Chłopska Droga. Uczymy się sami: pogadanka do przeczytania i omówienia na zebraniach Kół PPR.
Mówiliśmy w pierwszej pogadance o tym, że ustrój społeczny nie stanowi rzeczy wiecznej, lecz ulega ciągłym zmianom. Zauważyliśmy też, że nie zawsze ludzkość dzieliła się na klasy społeczne, na wyzyskiwaczy i wyzyskiwanych, że pierwszym ustrojem społecznym była wspólnota, gdzie człowiek nie wyzyskiwał drugiego człowieka. Jest to bardzo ważne dla zrozumienia, że nieprawdą jest, co głoszą niektórzy, jakoby podział społeczeństwa na klasy istniał i zawsze będzie musiał istnieć w przyszłości. Ludzie pracy w mieście i na wsi, chłopi i robotnicy, dążą dziś do takiego ustroju, w którym żaden człowiek nie będzie wyzyskiwał drugiego człowieka (…).
A Źródło: Chłopska Droga. Uczymy się sami: pogadanka do przeczytania i omówienia na zebraniach Kół PPR., Warszawa 1948, s. 3.
RqvtgQYRrQSws
Przypomnij sobie, do jakich haseł i poglądów odwoływali się w swych wypowiedziach komuniści.
Zaprezentowany wyżej tekst źródłowy z 1948 r. jest jak najbardziej przykładem propagowania w polskim społeczeństwie idei komunistycznych. Świadczy o tym przede wszystkim postrzeganie dziejów społecznych jako nieustannego konfliktu między wyzyskiwaczami a wyzyskiwanymi. Tego rodzaju dualizm jest bardzo charakterystyczny dla perspektywy komunistycznej. O komunistycznym charakterze tego fragmentu świadczy także fakt, że przypisuje on ludowi pracującemu miast i wsi rolę siły dążącej do sprawiedliwości społecznej.
31
Ćwiczenie 2
Poniżej zamieszczono ilustrację mającą propagować jeden z polskich planów gospodarczych okresu powojennego. Odnosząc się do swojej wiedzy oraz wniosków z analizy przedstawionej grafiki, wskaż, którego z planów dotyczyła. Swój wybór uzasadnij.
Poniżej zamieszczono ilustrację mającą propagować jeden z polskich planów gospodarczych okresu powojennego. Odnosząc się do swojej wiedzy oraz wniosków z opisu przedstawionej grafiki, wskaż, którego z planów dotyczyła. Swój wybór uzasadnij.
RqE7yHu2qpbOV
R1RUPj6dqbJns
R1Xg0L00Rn8Fs
Zwróć uwagę na tematykę plakatu, do czego się ona odnosi.
Przedstawiony powyżej plakat towarzyszył planowi trzyletniemu z lat 1947–1949. Można to stwierdzić po samej jego tematyce, która odnosi się do walki z ziemiańską przeszłością polskiej wsi, do dominacji „panów” nad chłopami. Wydaje się, że tego typu argumenty były kluczowe tuż po przejęciu przez komunistów władzy w Polsce, kiedy ważył się losy przyszłego kształtu polskiego społeczeństwa: jego struktury, hierarchii oraz ogólnego położenia poszczególnych warstw.