Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaki jest związek między ciepłem molowym przy stałym ciśnieniu a ciepłem molowym w stałej objętości dla gazu doskonałego? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiujemy ciepło molowe”, „Czym jest przemiana izobaryczna”, „Czym jest przemiana izochoryczna”, „Jak zinterpretować wykres gazu doskonałego.” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel stawia problem porównania przemiany izochorycznej i izobarycznej w świetle I zasady termodynamiki. Wspólnie z uczniami ustala, że ciepło pobrane w obu przemianach przy jednakowym wzroście temperatury różni się o pracę w przemianie izobarycznej. Korzystając z zależności zmiany energii wewnętrznej od zmiany temperatury oraz definicji ciepła molowego, uczniowie z pomocą nauczyciela ustalają wzór na ciepło molowe przy stałej objętości. Następnie uczniowie w grupach obliczają pracę wykonaną przez 1 mol gazu podczas zwiększenia temperatury o 1 K, posługując się Rys. 3. z części „Przeczytaj”. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podkreśla, że różnica między ciepłem molowym przy stałym ciśnieniu i ciepłem molowym przy stałej objętości równa jest stałej gazowej. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują zadania z części „Sprawdź się”, obowiązkowo zadanie 1 i 2, do wyboru - dwa z zadań 3 - 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania 8 oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |