Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Koniec Wielkiej Wojny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego w listopadzie 1918 r. strzelano w Berlinie do pałacu cesarskiego;
rozstrzyga, ile prawdy było w tzw. legendzie o ciosie w plecy.
wyjaśnia, dlaczego w Niemczech dzienna racja żywnościowa wynosiła 1000 kalorii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu w postaci pytań, na które uczniowie będą chcieli uzyskać odpowiedź w czasie lekcji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca uczniom, aby odliczyli do ośmiu i uwtorzyli zespoły zgodnie z ustalonymi numerami. Każda z grup opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – Ryzyko, które się nie opłaciło
Grupa 2 i 6 – Tysiąc kalorii
Grupa 3 i 7 – Nie taki wróg straszny jak go malują
Grupa 4 i 8 – Ostatnia ofensywa i rozejm
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel czyta polecenie nr 1: „Zapoznaj się ze schematem. Przeanalizuj sytuację wewnętrzną Niemiec pod koniec wojny i opisz charakter zachodzących w tym państwie zmian politycznych. Czym one były spowodowane?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie wybana dwójka uczniowska prezentuje propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie odnoszą się do niej, mogą ją uzupełniać o ważne ich zdaniem informacje.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 2, zadaje uczniom pytanie o wydarzenia w Niemczech związane z końcowym okresem wojny, które ich zdaniem miały najbardziej doniosłe skutki dla dalszych losów państwa i Europy. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje wraz z uzasadnieniem. Nauczyciel może zorganizować wśród uczniów głosowanie na przedstawione propozycje.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Na koniec następuje wspólne ich omówienie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Koniec Wielkiej Wojny” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
J. Tyszkiewicz, E. Kizik, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Pierwsza wojna światowa 1914‑1918, oprac. A. Deruga i J. Derużyna, Warszawa 1960, nr 47
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Schemat”, aby przygotować się do późniejszej pracy.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 1: Wilhelm i Mikołaj II w 1905 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 2: Niemieccy żołnierze jadący na front, napis na wagonie głosi: Z Monachium przez Metz na Paryż; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 3: Żołnierze pierwszego dnia nad Sommą, 1916 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 4: Marszałek Ferdinand Foch przyjmuje delegację niemiecką; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4: Mapa Europy podczas I wojny światowej - fronty i koalicje; CC BY‑SA 3.0, Contentplus.sp. z o.o., Stentor.
Ćwiczenie 7: Karykatura niemiecka