Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RG5MkM9lEBeu4
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów w jaki sposób ubierali się ludzie przed wybuchem I wojny światowej.
RcI56ZohojcbR
Uporządkuj wydarzenia chronologicznie. Elementy do uszeregowania: 1. niemcy, 2. Wersal, 3. Brześć, 4. austria
R1B4NiK5zYCsv11
Ćwiczenie 2
Przeczytaj fragmenty tekstów naukowych i wybierz spośród nich te, które odnoszą się do sytuacji w Niemczech w czasie wojny. Możliwe odpowiedzi: 1. A. “[...] najlepiej rozwinięte gospodarczo i uprzemysłowione tereny były okupowane [...]. W ten sposób kraj już w 1914 r. stracił z okupowanych ziem ¾ produkcji węgla i ⅘ stali i żelaza. [...] tereny okupowane zostały także mocno wyeksploatowane i wyniszczone działaniami wojennymi wskutek zmieniających się linii frontu. Uczucia patriotyczne topniały wraz z rozlewem krwi i narastającymi trudnościami ekonomicznymi”., 2. B. “Pobór do wojska nie powodował początkowo wielkich trudności ekonomicznych, ponieważ nie był w pierwszych okresie obowiązkowy. Wprowadzono go dopiero w maju 1916 r. z powodu zmniejszenia napływu ochotników, a przede wszystkim w obliczu strat na frontach. Na początku wojny armia liczyła ok. 250 tys. żołnierzy, ale stacjonowała głównie w koloniach. Ogłoszona przez rząd na początku wojny rekrutacja spowodowała nabór aż 900 tys. ochotników”., 3. C. “[...] w 1916 r. wprowadzono plan [...], który zakładał podporządkowanie całej gospodarki [...] potrzebom wojennym. [...] Wstrzymano inwestycje, które nie służyły bezpośrednim potrzebom wojska. Na inne inwestycje zezwalano w przypadku gwarancji rezultatów w ciągu kilku miesięcy. Skoro rolnictwo nie było w stanie zaspokoić rosnących potrzeb, od 1916 r. objęto rolników przymusowymi dostawami artykułów rolnych. W pierwszym roku wojny ceny wzrosły o 65%. Od 1915 r. władze stopniowo wprowadzały kartki na chleb, mięso, tłuszcze, ziemniaki oraz odzież. Wraz z pogarszaniem się sytuacji na froncie, a także wskutek blokady na morzu, uniemożliwiającej import artykułów spożywczych, zmniejszano racje żywnościowe i wprowadzano artykuły zastępcze [...]”.
Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010, s. 70–74.
RfISPGUznaXNR1
Ćwiczenie 3
Przeanalizuj przyczyny klęski Niemiec w I wojnie światowej i pogrupuj je wg kategorii: przyczyny militarne, społeczne, polityczne, gospodarcze. Możliwe odpowiedzi: 1. abdykacja cesarza, 2. słabość sojuszników, 3. powstanie bolszewickie, 4. spadek poparcia dla wojny, 5. głód, 6. plan Schlieffena, 7. wzrost niezadowolenia społecznego, 8. blokada ekonomiczna
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z mapą przedstawiającą działania wojskowe podczas I wojny światowej na froncie zachodnim, a następnie określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

R1Lv1qt5hBFIt
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYdK9tGZIA9Wh
Łączenie par. . Wojska ententy w listopadzie 1918 r. weszły na teren Niemiec.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku kontrofensywy alianckiej w sierpniu 1918 r. linia frontu została przesunięta na teren Belgii.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najbliżej Paryża Niemcy się znaleźli w marcu 1918 r.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R17zio1oIs7na
Wskaż punk, w którym wymieniono kraje należące do Państw Centralnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Cesarstwo Niemieckie, Cesarstwo Austro-Węgierskie, Carstwo Bułgarii, Imperium Osmańskie, 2. Cesarstwo Niemieckie, Rumunia, Cesarstwo Austro-Węgierskie, Carstwo Bułgarii,, 3. Francja, Wielka Brytania, Imperium Rosyjskie, Serbia, 4. Włochy, Cesarstwo Niemieckie, Cesarstwo Austro-Węgierskie
211
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj fragment konwencji rozejmowej zawartej z Niemcami 11 listopada 1918 r., a następnie wykonaj polecenia.

1
Konwencja rozejmowa z Niemcami z 11 XI 1918 r.

A. Na froncie zachodnim

1. Zaprzestanie działań wojennych na lądzie i w powietrzu w sześć godzin po podpisaniu rozejmu.

II. Natychmiastowa ewakuacja krajów najechanych: Belgii, Francji, Luksemburga, również Alzacji i Lotaryngii, tak przeprowadzona, aby mogła być ukończona w terminie piętnastodniowym od podpisania rozejmu. Wojska niemieckie, które nie opuszczą wymienionych terytoriów w ustalonych terminach, będą wzięte do niewoli. […]

III. Repatriacja, rozpoczęta natychmiast i mająca się ukończyć w terminie piętnastodniowym, wszystkich mieszkańców wymienionych wyżej krajów (włącznie z zakładnikami, oskarżonymi i skazanymi).

IV. Wydanie przez armie niemieckie następującego sprzętu wojennego w dobrym stanie: 5000 armat (w czym 2500 ciężkich i 2500 polowych), 25 000 karabinów maszynowych, 3000 miotaczy min, 1700 samolotów pościgowych i używanych do bombardowania, przede wszystkim wszystkich D‑7 i przeznaczonych do bombardowania nocnego, które mają być wydane na miejscu wojskom Sprzymierzonych i Stanów Zj., w warunkach ustalonych szczegółowo w dołączonej nocie nr l, sporządzonej w chwili podpisania rozejmu.

V. Ewakuacja ziem na lewym brzegu Renu przez armie niemieckie.

Ziemiami na lewym brzegu Renu zarządzać będą władze miejscowe pod kontrolą wojsk okupacyjnych Sprzymierzonych i Stanów Zj. […]

VII. Drogi i środki komunikacji wszelkiego rodzaju: koleje, drogi wodne, kałowe, mosty, telegrafy, telefony – nie zostaną żadną miarą uszkodzone.

Cały personel cywilny i wojskowy, obecnie w nich zatrudniony pozostanie. Mocarstwom stowarzyszonym wydanych będzie 5000 gotowych parowozów i 15 000 wagonów w dobrym stanie, zaopatrzonych w części zapasowe i wszelkie potrzebne przybory, w terminach wyszczególnionych w aneksie nr 2 i które razem nie powinny przekroczyć 31 dni.

Wydanych zostanie również 5000 samochodów ciężarowych w dobrym stanie w ciągu dni 36. […]

X. Repatriacja natychmiastowa, bez wzajemności, w warunkach, które szczegółowo później oznaczone zostaną, wszystkich jeńców wojennych, łącznie z oskarżonymi i skazanymi, Sprzymierzonych i Stanów Zj. Mocarstwa Sprzymierzone i Stany Zjednoczone będą mogły nimi dysponować, jak uznają za stosowne.

2 Źródło: Konwencja rozejmowa z Niemcami z 11 XI 1918 r., [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Pierwsza wojna światowa 1914–1918, t. 47, oprac. A. Deruga, J. Derużyna, Warszawa 1960, s. 55–56.
R1UvW4aCD46w9
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
ROrBV0dJTOcSQ
A - demilitaryzacji (Wybierz: , II , III , IV , V , VII , X). B - reparacji (Wybierz: , II , III , IV , V , VII , X).
21
Ćwiczenie 6

Ułóż opisy wydarzeń z ostatnich dwóch miesięcy prowadzenia działań wojennych w Niemczech według kolejności, w jakiej do nich doszło.

R36Zqi96qSUmL
Elementy do uszeregowania: 1. W wielu miastach wybuchają bunty. Żołnierze i marynarze przejmują kontrolę nad nimi, nie napotykając zbyt dużego oporu ze strony policji. Tworzą się na wzór rosyjski Rady Delegatów Żołnierskich i Robotniczych. Głównym ich żądaniem jest zakończenie wojny i abdykacja cesarza, Wilhelma II., 2. Wybucha bunt marynarzy w Kiel i przejmują oni kontrolę nad miastem., 3. Cesarz Wilhelm II abdykuje i udaje się do Holandii na wygnanie., 4. Marynarze odmawiają wypełnienia rozkazu admiralicji płynięcia w stronę Kanału La Manche. Wojna była już przegrana i udział w dalszych walkach był ich zdaniem bezsensownym samobójstwem., 5. Zostaje w okna Reichstagu ogłoszone powstanie republiki przez Philippa Scheidemanna. Władzę przejmuje Rada Pełnomocników Ludowych jako rząd tymczasowy., 6. Utworzenie rządu na czele z księciem Maxem von Badenem jako kanclerzem. Rząd ten zyskał akceptację większości partii politycznych w Reichstagu, który miał odtąd większą władzę w systemie politycznym Niemiec. Utworzenie tego rządu było ważnym krokiem na drodze od autokratycznego systemu rządów. Ze względu jednak na swój zachowawczy charakter nie zadowalał opinii publicznej.
311
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj karykaturę, odwołując się do jej elementów graficznych. Podpowiedź: dwaj mężczyźni na pierwszym planie to Philipp Scheidemann, stojący od 9 listopada 1918 r. na czele rządu niemieckiego, oraz Matthias Erzberger, członek delegacji niemieckiej z 1 listopada 1918 r.

Zinterpretuj opis karykatury, odwołując się do jej elementów graficznych. Podpowiedź: dwaj mężczyźni na pierwszym planie to Philipp Scheidemann, stojący od 9 listopada 1918 r. na czele rządu niemieckiego, oraz Matthias Erzberger, członek delegacji niemieckiej z 1 listopada 1918 r.

R7cS3i9qHFvKC
Napis pod postacią: To ty, łajdaku! Napis na dole ilustracji: Niemcy pamiętają!
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1dfNbBmOlBun
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj zdjęcia, a następnie napisz do nich komentarz. Powinien on zawierać omówienie czynników, które doprowadziły do klęski Niemiec w I wojnie światowej.

Ra9xtw1A7c96H
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RhkBxVsPh0VLX
Zaznacz, jak nazywał się plan niemieckiej ofensywy na Francję. Możliwe odpowiedzi: 1. Plan Schlieffena, 2. Plan Wilhelma, 3. Plan Ludendorffa, 4. Plan Moltkiego