Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wzoru skróconego mnożenia na różnicę kwadratów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wzór skróconego mnożenia na różnicę kwadratów w obliczeniach arytmetycznych i algebraicznych
analizuje stosowane przez siebie metody rozwiązywania zadań wykorzystujących wzory skróconego mnożenia i dokonuje oceny własnej pracy
rozwija umiejętność pracy w grupie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
stoliki zadaniowe
gra dydaktyczna
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie w domu umiejętności stosowania wzoru skróconego mnożenia na kwadrat sumy i wzoru na kwadrat różnicy.
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące wyrażeń algebraicznych, a w szczególności wzoru skróconego mnożenia na różnicę kwadratów.
Następnie rozwiązują wspólnie kilka przykładów, podanych przez nauczyciela, zamiany sumy algebraicznej na różnicę kwadratów.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych. Na stolikach znajdują się przykłady rozwiązanych zadań pokazujących zastosowanie wzoru skróconego mnożenia na różnicę kwadratów.
Na pierwszym stoliku zastosowanie wzoru w obliczeniach arytmetycznych (uczniowie zapoznają się też z galerią zdjęć interaktywnych, korzystając z komputerów), na drugim do przekształcania wzorów, na trzecim do dowodzenia twierdzeń (materiał taki, jak w sekcji „Przeczytaj”).
Każda grupa próbuje najpierw samodzielnie wykonać zadanie, a następnie porównuje z przedstawionym rozwiązaniem.Uczniowie w grupach rozwiązują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, zwracają uwagą na zadania, które sprawiały problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.
Grupy oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie poszukania jeszcze innych przykładów zastosowania wzoru na różnicę kwadratów.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą w domu zapoznać się z galerią zdjęć interaktywnych.