Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Interpretacja jakościowa i ilościowa równań reakcji chemicznych z użyciem pojęcia mol
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
3) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów).
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
6) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zinterpretuje jakościowo i ilościowo równania reakcji chemicznych;
oszacuje ilość substancji potrzebnych do zajścia reakcji;
uzgodni poprawnie równanie reakcji chemicznej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja problemowa;
quiz;
praca z tekstem;
JIGSAW;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: co ma wspólnego chemik z kucharzem? Co ma wspólnego książka kucharska z równaniami reakcji chemicznych?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania: co możemy odczytać z poprawnie napisanego równanie reakcji chemicznej?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale dotyczącymi interpretacji równań reakcji chemicznych, analizują zamieszczone tam przykłady. Nauczyciel zadaje pytania uczniom o kolejność postępowania przy interpretacji z wykorzystaniem masy czy objętości? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, a pozostali weryfikują ich poprawność merytoryczną.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na pięć grup. Każda z nich otrzymuje różne przykłady równań reakcji chemicznych przygotowanych wcześniej przez nauczyciela. W grupach uczniowie wykonują analizę jakościową i ilościową otrzymanych równań reakcji chemicznych. Po ustalonym przez nauczyciela czasie, liderzy grup prezentują wyniki pracy na forum klasy. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną zaproponowanych rozwiązań.
Gra edukacyjna obejmująca interpretację równań reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów). Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę i umiejętności zdobyte podczas jednostki lekcyjnej. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Uczniowie samodzielnie wykonują pierwsze dwa ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy przedstawiane są przez chętnych uczniów na forum i komentowane przez innych uczniów.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 3‑6. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: Co to jest stechiometria? Czego dotyczy interpretacja ilościowa równań reakcji chemicznych? Jaka jest kolejność postępowania przy interpretacji objętościowej?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna w formie quizu może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć i/lub podczas podsumowania materiału.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest stechiometria?
Czego dotyczy interpretacja ilościowa równań reakcji chemicznych?
Jaka jest kolejność postępowania przy interpretacji objętościowej?