Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Ziemie polskie w XIII wieku. Czasy przełomu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakie czynniki wpływają na rozwój cywilizacyjny.
wskazuje, jakie cechy trzeba mieć i co trzeba zrobić, by zostać świętym.
omówia, dlaczego ludzie czczą świętych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 – Pod znakiem krzyża
Grupa 2 - Bliżej ludzi
Grupa 3 - Pisarze i czytelnicy
Grupa 4 - Poznawanie świata
Grupa 5 - Kościoły, zamki, ratusze
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Wysłuchaj wypowiedzi na temat średniowiecznej hagiografii. Oceń model świętości reprezentowany przez św. Jadwigę. Dlaczego Jadwiga Śląska jest nazywana „świętą naszych czasów”?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Czy w dzisiejszych czasach dostrzegasz podobne procesy, które w średniowieczu prowadziły do powstawania żywotów świętych? Jeśli tak, to podaj przykład.”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Ziemie polskie w XIII wieku. Czasy przełomu” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańśka‑Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Średniowieczne żywoty i cuda patronów Polski, przeł. J. Pleziowa, oprac. M. Plezia, Warszawa 1987.
H. Manikowska, J. Tazbirowa, Historia. Średniowiecze, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 1: Wejście do katedry, Wawel; CC BY 2.0, Neil Boothman, flickr, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 2: Portal renesansowy, pałac Górków w Poznaniu; CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 3: Portal z opactwa na Ołbinie, Wrocław; CC BY‑SA 3.0, Bonio, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 4: Portal główny archikatedry wrocławskiej; CC BY‑SA 4.0, Diego Delso, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 1: Św. Jadwiga Śląska; CC BY 3.0, Adrian Tync; Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 2: Cztery sceny z życia Św. Stanisława; CC BY‑SA 4.0, Farkasven, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 3: Fragment Drzwi Gnieźnieńskich opisujący wykupienie zwłok męczennika Wojciecha; CC BY‑SA 2.5, Tomasz Fedor, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 4: Obraz św. Kingi, Ferdynan Olesiński; domena publiczna, Wikimedia Commons.