Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Ziemie polskie w XIII wieku. Czasy przełomu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XIII. Kultura średniowiecza. Uczeń:
3) określa znaczenie chrześcijaństwa w obrządku łacińskim dla rozwoju kultury polskiej;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
X. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
4) charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich ze wskazaniem na rolę władców i Kościoła (znaczenie istnienia metropolii gnieźnieńskiej);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jakie czynniki wpływają na rozwój cywilizacyjny.

  • wskazuje, jakie cechy trzeba mieć i co trzeba zrobić, by zostać świętym.

  • omówia, dlaczego ludzie czczą świętych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
    Grupa 1 – Pod znakiem krzyża
    Grupa 2 - Bliżej ludzi
    Grupa 3 - Pisarze i czytelnicy
    Grupa 4 - Poznawanie świata
    Grupa 5 - Kościoły, zamki, ratusze
    Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Wysłuchaj wypowiedzi na temat średniowiecznej hagiografii. Oceń model świętości reprezentowany przez św. Jadwigę. Dlaczego Jadwiga Śląska jest nazywana „świętą naszych czasów”?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.

  3. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Czy w dzisiejszych czasach dostrzegasz podobne procesy, które w średniowieczu prowadziły do powstawania żywotów świętych? Jeśli tak, to podaj przykład.”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Ziemie polskie w XIII wieku. Czasy przełomu” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie nr 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańśka‑Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

  • Średniowieczne żywoty i cuda patronów Polski, przeł. J. Pleziowa, oprac. M. Plezia, Warszawa 1987.

  • H. Manikowska, J. Tazbirowa, Historia. Średniowiecze, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

  • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

  • Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 1: Wejście do katedry, Wawel; CC BY 2.0, Neil Boothman, flickr, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 2: Portal renesansowy, pałac Górków w Poznaniu; CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 3: Portal z opactwa na Ołbinie, Wrocław; CC BY‑SA 3.0, Bonio, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 4: Portal główny archikatedry wrocławskiej; CC BY‑SA 4.0, Diego Delso, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 1: Św. Jadwiga Śląska; CC BY 3.0, Adrian Tync; Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 2: Cztery sceny z życia Św. Stanisława; CC BY‑SA 4.0, Farkasven, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 3: Fragment Drzwi Gnieźnieńskich opisujący wykupienie zwłok męczennika Wojciecha; CC BY‑SA 2.5, Tomasz Fedor, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 4: Obraz św. Kingi, Ferdynan Olesiński; domena publiczna, Wikimedia Commons.