Sprawdź się
Przeanalizuj cztery ilustracje przedstawiające zabytki architektury średniowiecznej, a następnie określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Wszystkie obiekty przedstawione na ilustracjach mają charakter sakralny. | □ | □ |
Budynki przedstawione na ilustracji 2 i 3 wybudowano w tym samym stylu. | □ | □ |
Styl reprezentowany przez budynek na ilustracji 1 był chronologicznie pierwszy przed stylem architektonicznym przedstawionym na ilustracji 4. | □ | □ |
Wszystkie budynki przedstawione na ilustracjach powstały w całości w epoce średniowiecza. | □ | □ |
Przeanalizuj ilustracje, a następnie zaznacz te, na których przedstawiono obiekty istniejące w XIII w. Wyjaśnij przeznaczenie obiektów przedstawionych na ilustracjach.
Indeks górny Źródło zdjęć: Wikimedia Commons. Indeks górny koniecŹródło zdjęć: Wikimedia Commons.
Polecenie
Przeanalizuj ilustracje przedstawiające patronów popularnych w Polsce w XIII w. Przeczytaj krótkie notki biograficzne o każdym z nich i następnie dopasuj je do ilustracji.
Oceń, czy źródło B potwierdza informacje zawarte w źródle A. Uzasadnij odpowiedź.
Źródło A
Wiek V–XV w źródłach[Rozdział 1] W imię Pańskie [...]
Reguła i życie braci mniejszych polega na zachowaniu świętej Ewangelii Pana naszego Jezusa Chrystusa przez życie w posłuszeństwie, bez własności i w czystości. [...]
[Rozdział 9] Kaznodzieje
Bracia niech nie głoszą kazań w diecezji biskupa, który by im tego zabronił. I żaden z braci niech się nigdy nie waży głosić kazań do ludu, dopóki go minister generalny tego braterstwa nie podda egzaminowi, nie zatwierdzi, nie powierzy mu obowiązku kaznodziejskiego. Upominam również i zachęcam tych braci, aby ich słowa w kazaniach, jakie głoszą, były wypróbowane i czyste [...] na pożytek i zbudowanie ludu. Niech mówią o wadach cnotach, o karze i chwale słowami zwięzłymi”.
Źródło B
Przeanalizuj fragmenty literatury średniowiecznej i przyporządkuj je do odpowiedniego gatunku piśmiennictwa średniowiecznego.
Tekst 1
Od tego więc czasu Bóg począł objawiać rozliczne cuda dla chwały swego imienia, a przez zasługi swego chwalebnego męczennika. Wzrastała bowiem z dnia na dzień i szeroko się rozchodziła chwała jego cnót i z wolna wzmagał się wśród ludzi kult świętego. Nad grobem jego często błyszczało w nocy światło, a pobożni ludzie spędzali tam noce na modlitwie. Zdarzały się też częste objawienia św. Stanisława, a ludzie utrapieni znajdowali tam nieraz pociechę i uleczenie z rozmaitych chorób. Zdarzyło się nawet, że pewien zacny mąż, który stale odwiedzał grób św. Stanisława i wśród niezmąconej ciszy nocnej trwał tam z innymi na modlitwie, pewnej nocy wraz z tymi, którzy byli z nim w kościele św. Michała rozjaśnionym niebiańskim światłem, ujrzał św. Stanisława ubranego w szaty biskupie, stojącego w otoczeniu czcigodnych osób przy ołtarzu i sprawującego święte obrządki oraz udzielającego obecnym pasterskiego błogosławieństwa.
Tekst 2
Było bowiem w owych czasach w królestwie Lechitów miasto przesławne, otoczone wysokimi murami, o mianie Wiślica, którym kiedyś w pogańskich czasach władał Wisław Piękny; pochodził on z rodu króla Pompiliusza. Również z tego rodu pewien komes, podobno niezwykle silny, imieniem Walter Krzepki, który w polskiej mowie zwał się Walter Udały i miał gród Tyniec niedaleko Krakowa, gdzie teraz znajduje się opactwo św. Benedykta założone przez króla Polaków, czyli Lechitów, Kazimierza Mnicha, pojmał go w jakimś zbrojnym rokoszu i osadził w więzieniu, i w lochach wieży tynieckiej nakazał trzymać pod szczególną strażą. Ów Walter miał za żonę pewną szlachetną damę o imieniu Helgunda, narzeczoną syna pewnego króla Alemanów i córkę króla Franków, którą uprowadził do Polski podobno potajemnie, narażając się na wielkie niebezpieczeństwa. Kiedy bowiem syn pewnego króla alemańskiego dla nauczenia się dobrych obyczajów przebywał na dworze króla Franków, ojca wspomnianej Helgundy, Walter, jako że miał umysł bystry i zapobiegliwy, widząc, że królewska córka Helgunda zapłonęła miłością do syna króla alemańskiego, przekupił miejskiego strażnika, by ten nie zechciał go zdradzić, i pewnej nocy wdrapawszy się na mury grodu zaśpiewał tak słodką pieśń, że na dźwięczne brzmienie jego głosu królewna wraz z pozostałymi dziewczętami zbudziła się, wyskoczyła z łoża i zapomniawszy o pokrzepiającym śnie stała wsłuchana w najmilszy śpiew, dopóki śpiewak zawodził swą pieśń.
Tekst 3
Gdy wynijdę z miasta, podniosę ręce me do Pana i przestaną gromy, i gradu nie będzie (Wj 9,29).
W Księdze Rodzaju (49,33) czytamy, że Jakub, pozostawiwszy synom ostatnie polecenia, złożył swe nogi na posłaniu i umarł, i został przyłączony do swoich przodków. Słowa te symbolizują trzy święta, które w tych dniach obchodzi Kościół, a mianowicie uroczystość Ostatniej Wieczerzy, którą obchodziliśmy wczoraj, Męki i Śmierci Pańskiej, którą obchodzimy dzisiaj, i uroczystość Pogrzebu, którą obchodzić będziemy jutro. A zatem Jakub, to znaczy Chrystus, w czasie ostatniej wieczerzy pozostawił swoim synom, czyli apostołom, przykazanie wzajemnej miłości, wzajemnego posługiwania i pokory w umywaniu nóg. Wczoraj, powiadam, zostawił polecenia, dziś złożył swe nogi na marach krzyża, a skłoniwszy głowę, wydał ostatnie tchnienie i skonał, i przyłączył się do swoich przodków, gdy został pogrzebany.
Indeks górny Źródło teksów dostępne online: staropolska.pl/sredniowiecze/hagiografia/wincenty_z_kielczy_01.html Indeks górny koniecŹródło teksów dostępne online: staropolska.pl/sredniowiecze/hagiografia/wincenty_z_kielczy_01.html
tekst 2, , tekst 1, tekst 3
kazanie | |
rocznik | |
kronika | |
utwór hagiograficzny |
Przeanalizuj dwa źródła: plan Starego Miasta w Krakowie i rzut planu budynku, a następnie wykonaj polecenia.
Przeanalizuj mapę przedstawiającą Kościół w Polsce w XII–XIII w., a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem dotyczącym założenia pierwszej miejskiej szkoły parafialnej we Wrocławiu według pisma legata papieskiego z 1267 r. (źródło A) oraz przeanalizuj plan miasta (źródło B), a następnie wykonaj polecenia.
Źródło A
Założenie pierwszej szkoły parafialnej we Wrocławiu (według pisma legata papieskiego z 1267 r.)Brat Gwido [...] presbiter i legat stolicy apostolskiej synom umiłowanego w Chrystusie, radnym i wszystkim obywatelom Wrocławia pozdrowienia w Panu. Kiedyś, stojąc przed nami, przedstawiliście, że chłopcy wasi, szczególnie ci najmniejsi, uczęszczając do szkół poza murami miasta Wrocławia, skoro udają się tych szkół, to z jednej strony z powodu odległości, trudnego przejścia i dojścia, jakie są na słabych i wąskich mostach, przerzuconych nad rzekami, a z drugiej strony z powodu wielkiej ilości ludzi, wozów i koni przez wspomniane mosty i drogą licznie i bez przerwy przechodzących, narażeni są na wielkie niewygody i trudności, połączone z dużym dla nich niebezpieczeństwem. Dlatego pokornie nas prosiliście, by zatroszczyć się w przyszłości o was i o waszych małych chłopców i by znaleźć skuteczne środki na wspomniane trudności [...]. Przeto [...] postanawiamy, że wewnątrz murów miasta przy kościele św. Marii Magdaleny powstaną szkoły, z których mali chłopcy będą pobierali nauki i uczyli się alfabetu z modlitwą pańską i pozdrowieniem anielskim oraz symbolem wiary, psałterza i siedmiu psalmów [...]. Jeżeli zaś wspomniani chłopcy chcieliby słuchać wyższych nauk, to przeniosą się do szkoły św. Jana na grodzie wrocławskim [...].
Źródło B