Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Prognozy demograficzne dla Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1) Poznawanie terminologii geograficznej.
2) Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.
3) Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych, ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1) Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
4) Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
5) Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.
7) Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno‑kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
8) Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno‑ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.
9) Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.
III. Kształtowanie postaw.
1) Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2) Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
3) Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzne, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju, rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
3) analizuje, na podstawie źródeł informacji geograficznej, zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego i rzeczywistego ludności Polski oraz prognozuje skutki współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje prognozy GUS dotyczące zmian liczby ludności Polski,
rozumie procesy kształtujące liczbę ludności Polski w najbliższych latach,
wykorzystuje opracowania Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące liczby ludności Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Okólski M., Demografia: podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów o cel prognozowania liczby ludności w kraju. Uczniowie zastanawiają się nad odpowiedzią w parach, nauczyciel zapisuje poprawne informacje na tablicy.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.
Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.
Nauczyciel dzieli uczniów na pary lub małe grupy (w zależności od wielkości klasy). Uczniowie zapoznają się z symulacjami interaktywnymi. W grupach/parach uczniowie zastanawiają się nad konsekwencjami zaprezentowanej prognozy zmiany liczby ludności dla Polski. Swoje wnioski zapisują na kartkach.
Wybrane grupy prezentują swoje argumenty/przemyślenia na forum klasy. Uczniowie weryfikują przedstawione informacje z własnymi notatkami, w przypadku kwestii spornych zgłaszają je nauczycielowi, który stara się rozstrzygnąć spór.
Najważniejsze argumenty płynące z dyskusji przedstawione zostają na tablicy, tak aby każdy uczeń na końcu lekcji mógł zweryfikować własne notatki.
Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, we wspólnej dyskusji zastanawiają się nad sposobami rozwiązania problemów demograficznych Polski. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.
Faza podsumowująca
Wykonanie ćwiczeń od 1 do 6 z części „Sprawdź się”.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Na stronie urzędu statystycznego województwa, w którym mieszkasz, znajdź prognozę liczby ludności województwa do 2050 roku. Przygotuj krótką prezentację na temat prognozowanej liczby ludności i jej struktury, porównaj z prognozą dla Polski i omów wyniki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu „Społeczeństwo i gospodarka Polski” (zakres podstawowy: XV). Może znaleźć zastosowanie podczas lekcji poświęconych zagadnieniom związanym z demografią (zakres podstawowy: VIII. 3, VIII. 5, XV. 2; zakres rozszerzony: XXI. 1).