Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1UGiU2JF4s6W1
Ćwiczenie 1
Wskaż, dlaczego wg prognozy GUS wskaźnik dzietności w 2050 roku będzie o wyższy niż obecny. Możliwe odpowiedzi: 1. Dzięki poprawie sytuacji materialnej Polaków., 2. Dzięki wydłużeniu się średniej długości życia kobiet., 3. Dzięki późniejszemu zakładaniu rodzin przez młode małżeństwa., 4. Poprzez zwiększający się udział osób w wieku poprodukcyjnym.
R13d92CPX0OvV1
Ćwiczenie 2
Poniżej znajduje się opis wyjaśniający przyczyny i konsekwencje zwiększającego się wieku urodzenia pierwszego dziecka. Uzupełnij luki w tekście: Rosnący wiek matek rodzących pierwsze dziecko jest wynikiem zmian podejścia do kwestii zakładania rodziny. Kobiety mając 1. rośnie, 2. tylko na jedno dziecko, 3. większe, 4. na urodzenie więcej niż jednego dziecka, 5. przedprodukcyjnym, 6. zmniejsza się, 7. odkładane są na później, 8. realizowane są szybciej, 9. takie same, 10. większa, 11. mniejsza możliwości edukacyjne, korzystają z nich, czemu towarzyszy też 1. rośnie, 2. tylko na jedno dziecko, 3. większe, 4. na urodzenie więcej niż jednego dziecka, 5. przedprodukcyjnym, 6. zmniejsza się, 7. odkładane są na później, 8. realizowane są szybciej, 9. takie same, 10. większa, 11. mniejsza chęć oddania się pracy zawodowej i kształtowania własnej kariery. Z tego powodu plany założenia rodziny 1. rośnie, 2. tylko na jedno dziecko, 3. większe, 4. na urodzenie więcej niż jednego dziecka, 5. przedprodukcyjnym, 6. zmniejsza się, 7. odkładane są na później, 8. realizowane są szybciej, 9. takie same, 10. większa, 11. mniejsza. W takiej sytuacji kobiety częściej decydują się już 1. rośnie, 2. tylko na jedno dziecko, 3. większe, 4. na urodzenie więcej niż jednego dziecka, 5. przedprodukcyjnym, 6. zmniejsza się, 7. odkładane są na później, 8. realizowane są szybciej, 9. takie same, 10. większa, 11. mniejsza, co ma bezpośredni związek z wiekiem kobiety i sytuacją, kiedy kobieta nie decyduje się na kolejne dziecko, gdy sama ma już ponad 35 lat. W ten sposób zmniejsza się liczba dzieci w społeczeństwie, a tym samym 1. rośnie, 2. tylko na jedno dziecko, 3. większe, 4. na urodzenie więcej niż jednego dziecka, 5. przedprodukcyjnym, 6. zmniejsza się, 7. odkładane są na później, 8. realizowane są szybciej, 9. takie same, 10. większa, 11. mniejsza odsetek osób w wieku 1. rośnie, 2. tylko na jedno dziecko, 3. większe, 4. na urodzenie więcej niż jednego dziecka, 5. przedprodukcyjnym, 6. zmniejsza się, 7. odkładane są na później, 8. realizowane są szybciej, 9. takie same, 10. większa, 11. mniejsza, co przyczyniać się może do zmniejszenia liczby ludności kraju.
21
Ćwiczenie 3

Na podstawie zamieszczonych danych oblicz wartości współczynnika obciążenia ekonomicznego w 2040 roku w pierwszym i drugim wariancie. Porównaj otrzymane wyniki.

Prognoza liczby ludności Polski na 2040 rok (wg grup wieku)

Ludność w wieku (w tys.)

Grupa

przedprodukcyjnym

produkcyjnym

poprodukcyjnym

Rok

1 = 2

1

2

1

2

2040

5 262

19 536

22 050

10 870

8 401

Indeks dolny Źródło: GUS, Prognoza ludności na lata 2014–2050, GUS, Warszawa 2014. Indeks dolny koniec

R14IfaqqePKJ7
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4
RBZAyIhI4L1w3
Jakie konsekwencje dla Polski może mieć prognozowana zmiana struktury wiekowej ludności, zaznacz prawidłowe odpowiedzi: Możliwe odpowiedzi: 1. dalsze pogłębianie się procesu starzenia się społeczeństwa, 2. malejące obciążenie ekonomiczne Polaków, kiedy mniejsza liczba osób w wieku nieprodukcyjnym będzie przypadać na 100 osób w wieku produkcyjnym, 3. malejący odsetek osób w wieku przedprodukcyjnym będzie przyczyniać się do zmniejszania liczby ludności (przy założeniu ujemnego lub niewielkiego salda migracji), 4. zmiana struktury demograficznej przyczyni się do powstawania nowych szkół podstawowych i wzrostu zapotrzebowania na nowych nauczycieli
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij przyczyny zwiększającej się średniej długości życia.

R1V8YxsUmstrT
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Jakie znasz przyczyny różnicy w średniej długości życia kobiet i mężczyzn? Zapisz swoją odpowiedź.

RlGe7m6Y29lTO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jakie wady i zalety ma wydłużanie wieku emerytalnego? Oceń prognozowane zmiany w strukturze ludności z uwzględnieniem dwóch wariantów.

R1eeMe0dfFyQP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego prognozuje się, że różnica średniej długości życia kobiet i mężczyzn będzie się zmniejszać.

RKPuYCGSce2OR
(Uzupełnij).