Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie cech podobieństwa trójkątów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje cechy podobieństwa trójkątów do obliczania boków trójkątów podobnych w danej skali
wykorzystuje podobieństwo trójkątów do rozwiązywania zadań
stosuje cechy podobieństwa trójkątów do uzasadniania podobieństwa trójkątów
wykorzystuje zależności między obwodami trójkątów podobnych a skalą podobieństwa do rozwiązywania zadań
wykorzystuje zależności między polami trójkątów podobnych a skalą podobieństwa do rozwiązywania zadań
stosuje cechy podobieństwa trójkątów w sytuacjach typowych i problemowych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie cech podobieństwa trójkątów.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wiadomości z lekcji geografii dotyczących skali mapy.
Po wykonaniu ćwiczeń wprowadzających nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia pojęcie skali podobieństwa figur, w szczególności skali podobieństwa trójkątów. Tak kieruje dyskusją, żeby uczniowie samodzielnie zauważyli, że skala podobieństwa figur jest równa stosunkowi odpowiadających sobie długości w tych figurach, w szczególności zwraca uwagę na to, że skala podobieństwa jest równa stosunkowi obwodów.
Nauczyciel pyta uczniów, czy stosunek pól trójkątów podobnych jest równy skali ich podobieństwa i tak steruje dyskusją, żeby uczniowie przynajmniej stwierdzili, że to stwierdzenie nie jest prawdziwe. Następnie pyta, czy jest jakaś zależność pomiędzy polami trójkątów podobnych, a skalą podobieństwa tych trójkątów.
Uczniowie w grupach, przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela, formułują twierdzenie o stosunku pól trójkątów podobnych oraz przeprowadzają dowód tego twierdzenie (wykorzystują albo wzór na pole trójkąta z sinusem albo prowadzą odpowiednie wysokości w trójkątach podobnych i wykorzystują zwykły wzór na pole trójkąta).
Nauczyciel poleca uczniom uruchomić animację i prosi o wykonanie dołączonych poleceń.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Zadania przedstawione w animacji mogą posłużyć do jako praca domowa do samodzielnej analizy uczniów.