Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Historia przecieków prasowych. Propaganda
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
7) krytycznie analizuje przekazy medialne i porównuje przekazy różnych mediów dotyczące tych samych wydarzeń czy procesów; formułuje własną opinię w oparciu o poznane fakty; rozpoznaje przejawy nieetycznych zachowań dziennikarzy;
8) rozpoznaje przejawy patologii życia publicznego i wykazuje ich negatywny wpływ na życie publiczne; przedstawia mechanizmy korupcji i analizuje – z wykorzystaniem materiałów medialnych – jej udowodniony przykład.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
16) krytycznie analizuje przekazy medialne; wyjaśnia podstawowe mechanizmy manipulacji wykorzystywane w mediach; wskazuje rolę Rady Etyki Mediów w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest propaganda;
analizuje, jaki wpływ na politykę mają przecieki prasowe;
ocenia moralne znaczenie propagandy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda przypadków;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Zapoznanie się z treścią e‑materiału, a następnie wyszukiwanie przez uczniów w internecie informacji o jednym, wybranym przez nich przecieku prasowym, żeby w czasie zajęć mogli aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu: „Historia przecieków prasowych. Propaganda” i omówienie celów zajęć.
2. Tworzenie przez uczniów na tablicy mapy skojarzeń związanych z tematem zajęć.
Faza realizacyjna
1. Indywidualne zapoznanie się uczniów z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisanie przez nich na kartkach minimum pięciu pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Następuje podział na pięcioosobowe grupy, losowanie pytań z puli i przygotowywanie odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują ich poprawność.
2. Praca z animacją. Po zapoznaniu się z materiałem podział na grupy i opracowywanie odpowiedzi do ćwiczeń. Po ustalonym wcześniej czasie następuje prezentacja propozycji odpowiedzi przez przedstawiciela wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy i ustosunkowanie się do nich przez pozostałych uczniów. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
3. Praca w parach – analiza wybranych przez uczniów przypadków przecieku prasowego. Zwracanie uwagi na jego przyczyny i skutki. Następnie omówienie przez wybrane pary swojego przypadku na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i uzupełniać wypowiedzi danego zespołu.
4. Dyskusja na temat: „Czy propaganda jest moralnie uzasadniona?”. W argumentacji odwołanie się do treści zawartych w sekcji „Przeczytaj” i animacji. Na koniec podsumowanie dyskusji przez wybraną osobę i zapisywanie przez pozostałych uczniów wniosków w odpowiedzi do ćwiczenia 2. do animacji.
5. Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń. Porównanie swoich odpowiedzi z odpowiedziami innych osób.
Faza podsumowująca
1. Powrót uczniów do mapy skojarzeń stworzonej na początku zajęć. Uzupełnianie jej i podkreślanie najważniejszych pojęć.
2. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem pozostałych ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Przygotowanie uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Popularna encyklopedia mass mediów, red. Józef Skrzypczak, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1999.
Edward L. Bernays, Propaganda, Wydawnictwo Wektory, Wrocław 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wykorzystanie multimedium z sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.