| |
| |
| Co to są warunki normalne? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; VI. Termodynamika. Uczeń: 13)stosuje równanie gazu doskonałego (równanie Clapeyrona) do wyznaczenia parametrów gazu. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
pozna definicję warunków normalnych.
zrozumie, po co są stosowane.
zastosuje równanie Clapeyrona do obliczenia objętości 1 mola gazu w warunkach normalnych.
zastosuje równanie stanu gazu do obliczenia gęstości gazu w zadanych warunkach na podstawie jego gęstości w warunkach normalnych.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
| - wykład informacyjny, - pokaz multimedialny, - grafika interakcyjna. |
| pokaz multimedialny, burza mózgów, analiza pomysłów |
| komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
| e‑materiały: „Czym jest przemiana izotermiczna gazu”, „Czym jest przemiana izobaryczna gazu”, „Czym jest przemiana izochoryczna gazu”, „Równanie stanu gazu doskonałego”. |
|
|
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. - Odwołanie do wiedzy uczniów o zależności gęstości i objętości gazu od innych jego parametrów. |
|
- Nauczyciel definiuje warunki normalne, zwracając uwagę na możliwość ich przedstawienia w różnych jednostkach, - Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela obliczają objętość 1 mola gazu w warunkach normalnych, - Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela obliczają gęstości gazów w dowolnych warunkach, korzystając z tablic własności gazów, - Uczniowie oglądają grafikę interaktywną (multimedium I) i dyskutują o przyczynach zmian objętości balonika. - Uczniowie obliczają z równania stanu gazu spodziewaną objętość balonika i porównują z wartościami podanymi na grafice interaktywnej. W dyskusji starają się dociec przyczynę rozbieżności. |
|
Uczniowie rozwiązują zadania 6, 7 i 8 z multimedium II. |
|
zadania 1 - 5 z multimedium II, do wyboru co najmniej 3 zadania |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę interaktywną (multimedium I) można wykorzystać na lekcji jako utrwalenie wiedzy o przemianach gazowych z elementami zabawy. Uczniowie mogę też korzystać z niego zarówno przed jak i po lekcji. Multimedium II (zadania) można rozwiązać na lekcji lub niektóre z nich potraktować jako zadania domowe. |