Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Temat zajęć: Etapy rozwoju ryftów. Najmłodszy ryft lądowy na Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest ryft,

  • charakteryzuje etapy rozwoju ryftów,

  • wymienia rodzaje ryftów,

  • wskazuje na mapie, gdzie występują ryfty,

  • określa, jaki jest najmłodszy ryft lądowy na Ziemi.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że płyty litosfery pozostają w ciągłym ruchu i wiąże się z tym wiele zjawisk. Pytania kontrolne mające na celu sprawdzenie wiedzy uczniów na ten temat.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, wyjaśnia uczniom, czym jest ryft, jak powstaje, jakie procesy są z tym związane (miniwykład).

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału, podzieleni na grupy, opisują w zeszycie miejsca występowania ryftów i ich charakterystykę.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D zawartą w e‑materiale, która ukazuje poszczególne etapy powstawania ryftu.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania, aby sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli temat.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela).

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej omawianych podczas zajęć treści.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja 3D zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących tektoniki (zakres podstawowy: V. 1, V. 2; zakres rozszerzony: V. 2, V. 9).