Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Temat zajęć: Etapy rozwoju ryftów. Najmłodszy ryft lądowy na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest ryft,
charakteryzuje etapy rozwoju ryftów,
wymienia rodzaje ryftów,
wskazuje na mapie, gdzie występują ryfty,
określa, jaki jest najmłodszy ryft lądowy na Ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka, miniwykład
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że płyty litosfery pozostają w ciągłym ruchu i wiąże się z tym wiele zjawisk. Pytania kontrolne mające na celu sprawdzenie wiedzy uczniów na ten temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, wyjaśnia uczniom, czym jest ryft, jak powstaje, jakie procesy są z tym związane (miniwykład).
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, podzieleni na grupy, opisują w zeszycie miejsca występowania ryftów i ich charakterystykę.
Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D zawartą w e‑materiale, która ukazuje poszczególne etapy powstawania ryftu.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania, aby sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli temat.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela).
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej omawianych podczas zajęć treści.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja 3D zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących tektoniki (zakres podstawowy: V. 1, V. 2; zakres rozszerzony: V. 2, V. 9).