Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przybliżenia
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wie co to jest przybliżenie
zna rodzaje przybliżeń
wyznacza rozwinięcia dziesiętne liczb i zapisuje ich przybliżenia
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
metoda odwróconej klasy
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy. W tym celu, w domu przypominają sobie informacje dotyczące rozwinięć dziesiętnych liczb rzeczywistych, zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne, przybliżeń i ich rodzajów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy jest krótka prezentacja przygotowanych w domu informacji na zadany przez nauczyciela temat.
GRUPA I – Rozwinięcie dziesiętne liczb rzeczywistych. Rozwinięcie dziesiętne liczb wymiernych i liczb niewymiernych.
GRUPA II – Wyznaczanie rozwinięcia dziesiętnego ułamków zwykłych.
GRUPA III – Przybliżenia i rodzaje przybliżeń.
Uczniowie analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz infografice.
Uczniowie konsultują z nauczycielem pojawiające się problemy i wątpliwości, a następnie wykonują indywidualnie polecenia umieszczone pod medium bazowym.
Uczniowie pracując w parach wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 8.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Przybliżenia i zaokrąglenia liczbPrzybliżenia i zaokrąglenia liczb
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu ćwiczeń interaktywnych. Może być również pomocna przy utrwalaniu w domu wiadomości z lekcji.