Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zmiany społeczne – z historii ruchów non violence
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie ruchu non violence;
przedstawia genezę ruchu non violence;
omawia przykłady ruchu non violence;
ocenia skuteczność działań ruchu non violence.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję ruchu non violence – metoda kuli śnieżnej.
Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją ruchu non violence. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Następnie krótko omawiają genezę ruchu, zwracając uwagę na najważniejsze postaci i wydarzenia związane z non violence. Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują ćwiczenie 1 do niego.
3. Na podstawie powyższej wiedzy tworzą mapę myśli uwzględniającą rozwój ruchu non violence na przestrzeni lat oraz metody stosowane przez jego członków.
4. Następuje debata „za i przeciw”.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy: zwolenników i przeciwników ruchu non violence. Siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. W czasie debaty zwracają szczególną uwagę na skuteczność działań prowadzonych przez ruchy tego rodzaju. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie: „Ruch non violence jest jak…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Mahatma Gandhi, Historia moich zmagań z prawdą, 1927.
Zdravka Bajovic, Joanna Warsza, Ekstremalne non‑violence, ekokalendarz.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z filmem wcześniej i przygotować krótkie referaty na temat wymienionych w nim ruchów.