Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Motywacja, czyli dlaczego człowiek nie zawsze jest leniwy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony:

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną;

3) wyjaśnia, czym jest postawa oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia istotę motywacji;

  • charakteryzuje czynniki wpływające na procesy motywacyjne;

  • analizuje metody zwiększania motywacji u siebie i innych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • gra dydaktyczna;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treściami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”.

Faza wstępna

1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Motywacja”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie na tablicy tworzą mapę myśli wokół pojęcia „motywacja”. Następnie omawiają podane terminy i podkreślają te, które według nich najtrafniej odnoszą się do pojęcia kluczowego.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu w domu i na nie odpowiadają.

2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja interaktywna”. W parach tworzą notatkę zawierającą kluczowe informacje z multimedium. Następnie wykonują ćwiczenie 1 do animacji.

3. Uczniowie w grupach przygotowują argumenty do dyskusji na temat: „Motywacja wewnętrzna czy zewnętrzna – dzięki której człowiek skuteczniej osiąga wyznaczone cele?”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski. Uczniowie wykorzystują te wnioski, wykonując ćwiczenie 2 do multimedium.

4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie rozwijają zdanie: „Motywacja jest jak…, ponieważ…”.

2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania podczas zajęć. Oceniają, które z wyznaczonych celów udało im się osiągnąć. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.

Praca domowa:

1. Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Tony Robbins, Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 2017.

Nikodem Marszałek, Motywacja bez granic, Gliwice 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać animację do przygotowania scenek dramowych na temat motywacji.