Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Motywacja, czyli dlaczego człowiek nie zawsze jest leniwy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony:
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną;
3) wyjaśnia, czym jest postawa oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia istotę motywacji;
charakteryzuje czynniki wpływające na procesy motywacyjne;
analizuje metody zwiększania motywacji u siebie i innych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
gra dydaktyczna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”.
Faza wstępna
1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Motywacja”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie na tablicy tworzą mapę myśli wokół pojęcia „motywacja”. Następnie omawiają podane terminy i podkreślają te, które według nich najtrafniej odnoszą się do pojęcia kluczowego.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu w domu i na nie odpowiadają.
2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja interaktywna”. W parach tworzą notatkę zawierającą kluczowe informacje z multimedium. Następnie wykonują ćwiczenie 1 do animacji.
3. Uczniowie w grupach przygotowują argumenty do dyskusji na temat: „Motywacja wewnętrzna czy zewnętrzna – dzięki której człowiek skuteczniej osiąga wyznaczone cele?”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski. Uczniowie wykorzystują te wnioski, wykonując ćwiczenie 2 do multimedium.
4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie rozwijają zdanie: „Motywacja jest jak…, ponieważ…”.
2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania podczas zajęć. Oceniają, które z wyznaczonych celów udało im się osiągnąć. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.
Praca domowa:
1. Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Tony Robbins, Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 2017.
Nikodem Marszałek, Motywacja bez granic, Gliwice 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać animację do przygotowania scenek dramowych na temat motywacji.