Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Motywacja dotyczy m.in. mechanizmów zachowań afektywnych i poznawczych. | □ | □ |
Czynności nawykowe – w odróżnieniu od motywowanych – mają charakter intencjonalny, czyli sterowane są przez chęć osiągnięcia uprzednio określonego celu. | □ | □ |
Teoria motywacji zajmuje się powstawaniem dążeń. | □ | □ |
Aktywność może być ukierunkowana mimo braku sformułowania celu w umyśle. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Siła motywacji – jak dopingować siebie i ludzi, z którymi pracujeszKolejna teoria, której warto poświęcić więcej uwagi, to teoria wzmocnienia. Oparta jest ona na koncepcji behawiorystycznej, która podkreśla zachowanie ludzi jako funkcję ich instynktu. Według tej koncepcji człowiek steruje swoim zachowaniem w taki sposób, by zaspokoić własne potrzeby. (…)
Oznacza to, że zachowanie pracownika (reakcja) wobec konkretnej sytuacji (bodziec) powoduje określone konsekwencje realizowane poprzez ich przyszłą aktywność oraz postawy. Jeżeli konsekwencje są pozytywne, pracownik w przyszłości zareaguje podobnie, a jeżeli są nieprzyjemne, będzie zmieniał swoje zachowania, aby ich uniknąć. W przypadku kiedy przełożony chciałby zmienić zachowanie podwładnego (jego potencjalne przyszłe reakcje), powinien starać się zmienić skutki (konsekwencje) tych zachowań. Na przykład pracownik, który regularnie unika zaangażowania się w jakąkolwiek pracę na rzecz firmy, mógłby uzyskać motywację do większego zaangażowania się w pracę na rzecz innych, gdyby kierownictwo wyrażało zdecydowane zadowolenie w każdym przypadku jego zwiększonej aktywności. Kiedy pracownik po raz kolejny odmówi współdziałania, jego lekceważenie obowiązków wobec organizacji (czy zespołu) można próbować eliminować również poprzez wyrażenie silnego niezadowolenia, ale tylko wówczas, kiedy przełożony poprzednio nie zwracał na to uwagi.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Siła motywacji – jak dopingować siebie i ludzi, z którymi pracujeszPoczucie odpowiedzialności:
autonomia i samodzielność;
świadomość osobistej odpowiedzialności za uzyskane efekty;
znajomość związków zadań indywidualnych z ogólnymi działaniami firmy;
umiejętność formułowania celów.
Znajomość wyników:
konkretne oczekiwania;
znane i możliwe jednoznaczne kryteria oceny pracy;
jasne procedury badania procesu oraz uzyskiwanych efektów;
systematyczny nadzór;
samoocena;
możliwość porównań.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Encyklopedia PWN: motywacjaTwórca psychologii pola K. Lewin i jego kontynuatorzy zwrócili uwagę na motywacyjną funkcję zadania – wyobrażenie jego końcowego wyniku wytwarza w jednostce system napięć motywujący ją do kontynuowania prób wykonania zadania aż do jego ukończenia; tzw. podejście poznawcze akcentuje motywacyjną rolę stanu niezgodności (dysonansu) między strukturami poznawczymi (przekonaniami) podmiotu.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Człowiek – istota społecznaKonformizm można zdefiniować jako zmianę zachowania lub opinii danej osoby spowodowaną rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony jakiejś osoby lub grupy ludzi. (…)