Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Nieograniczona wojna podwodna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, jak niemieckiemu U‑Bootowi U‑9 udało się w ciągu dwóch godzin storpedować trzy brytyjskie okręty.
wyjaśnia, dlaczego było niewiele bitew morskich.
ustala, w jakim celu brytyjskim statkom przy przeprawie przez Morze Północne towarzyszyły inne okręty.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Nieograniczona wojna podwodna”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Animacja” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji. Będą to ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Panowanie nad morzem;
Grupa 2 i 5 - „Strzelać bez ostrzeżenia”;
Grupa 3 i 6 - Sukces czy porażka?
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1 „Zapoznaj się z animacją, a następnie omów, dlaczego U‑Booty stanowiły zagrożenie w czasie I wojny światowej. Jak wydajne one były podczas prowadzenia działań wojennych na morzu?” i wspólnie rozwiązują zadanie. Po ustalonym czasie przedstawiciel wybranej dwójki uczniowskiej przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, anapizując ilustracje i dane statystyczne oraz wskazując poprawne stwierdzenia. Następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Na koniec następuje wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Nieograniczona wojna podwodna” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów w grupach.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
A. Farmer, An Introduction to Modern European History 1890‑1990, Hodder Murray, 2007.
E. Czapiewski, J. Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2012.
J. Pajewski, Historia powszechna 1871‑1918, PWN, Warszawa 1994.
K. Rogers, J. Thomas, History. 20th Century World. Causes, Practices and Effects of Wars, Pearson, 2010.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Animacja” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 1: Okręt podwpodny - Niemiecki U‑9; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 2: Okręt wojenny - HMS „Dreadnought” z 1906; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 3: Statek pasażerski - SS Normandie; CC BY 2.0, Vick the Viking, Wikimedia Commons.