Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Przejawy patriotyzmu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń:

1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje różne formy, jakie może przyjmować patriotyzm: społeczną, kulturową i ekonomiczną;

  • wyjaśnia, że patriotyzm jest postawą charakterystyczną nie tylko dla czasów wojennych;

  • doświadcza artystycznych form wyrażania patriotyzmu i rozważa tę formę jego manifestowania;

  • planuje własny projekt o charakterze patriotycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstów źródłowych;

  • rybi szkielet;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • projekt.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Rybi szkielet. Nauczyciel rysuje na tablicy szkielet ryby, w której „głowie” umieszcza pytanie: „Czym jest dla mnie patriotyzm?”. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, a nauczyciel odnotowuje je odpowiednio przy większych i mniejszych „ościach” schematycznej ryby.

2. Wybrana osoba podsumowuje zebrane ustalenia.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przedstawia uczniom mapę myśli dotyczącą rodzajów przejawu współczesnego patriotyzmu. Po wyjaśnieniu każdego rodzaju patriotyzmu wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje przykładów działań patriotycznych w danym obszarze.

2. Uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia interaktywne 4–8. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę nad rozwiązaniami wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.

3. Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych, przygotowując własny projekt o charakterze patriotycznym (ćwiczenie 1 do mapy myśli). Po upływie czasu wyznaczonego na pracę w grupach uczniowie przedstawiają swoje projekty na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie rozwiązują i samodzielnie sprawdzają ćwiczenia interaktywne 2 i 3.

2. Dyskusja. Nie chodzi o to, żeby być patriotą. Chodzi o to, żeby nie być idiotą. Jak rozumiesz słowa Marii Czubaszek?

Praca domowa:

1
Teresa Stylińska Ojczyzna wraca do łask

Jesienny czas, na który przypada święto 11 Listopada, nie nastraja radośnie, choć przecież to święto radosne. Ale nie tylko Polacy zastanawiają się, jaki ma być patriotyzm: ponury czy uśmiechnięty, „koturnowy” czy „odbrązawiający”” przeszłość. Dyskutują o tym także inne narody: Brytyjczycy, Francuzi, nawet Japończycy. W Wielkiej Brytanii trwa dyskusja o patriotyzmie i wychowaniu młodzieży w duchu patriotycznym. „Za” są władze, przeciw – specjaliści od problemów oświaty z University of London, którzy na zamówienie rządu przeprowadzili badania uwieńczone krytycznym raportem (patriotyzm, orzekli, to miłość do kraju, a kraje nie nadają się do tego, by być przedmiotem miłości). Kwestia dyskutowana w Polsce za rządów PiS (gdy pojawił się pomysł wprowadzenia do szkół „wychowania patriotycznego” jako osobnego przedmiotu) nie brzmi więc wcale tak egzotycznie, jak dowodzili przeciwnicy tego pomysłu. Wielka Brytania nie jest odosobniona: podobną drogą idzie Japonia; o problemie nastawienia młodzieży do własnego kraju dyskutuje się w krajach skandynawskich.

cytat4 Źródło: Teresa Stylińska, Ojczyzna wraca do łask, 4.11.2008 r., dostępny w internecie: tygodnikpowszechny.pl [dostęp 18.05.2020 r.].

Przeczytaj fragment felietonu i przedstaw argumenty przemawiające za wprowadzeniem w szkołach „wychowania patriotycznego” oraz argumenty przeciwko takiej propozycji.

Materiały pomocnicze:

Teresa Stylińska, Ojczyzna wraca do łask, tygodnikpowszechny.pl.

MO, Śmieć wrogiem ojczyzny, tygodnikpowszechny.pl.

Bolesław Prus, Co to jest patriotyzm?, „Tygodnik Ilustrowany” 1905, nr 17.

Dominik Krakowiak, Patriotyzm po polsku, wyborcza.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa myśli może zostać wykorzystana jako baza do przygotowania prezentacji multimedialnej z ilustracjami dla poszczególnych sfer, w których manifestuje się patriotyzm.