Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Teoria koloru

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
e) tworzy rozbudowane prezentacje, w tym z wykorzystaniem technik multimedialnych, ustala parametry pokazu,
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne dotyczące korzystania i rozpowszechniania oprogramowania komputerowego, aplikacji cudzych i własnych oraz dokumentów elektronicznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym charakteryzują się obrazy monochromatyczne.

  • Poznasz zasady nadawania właściwej temperatury barwowej obrazom.

  • Omówisz, na czym polega korekcja obrazu z wykorzystaniem funkcji zmienności gamma.

  • Nauczysz się przekształcać obraz kolorowy w monochromatyczny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy, których zadaniem jest przygotowanie rozbudowanej prezentacji dotyczącej wybranego przez uczniów aspektu związanego z teorią koloru. Zespoły korzystają podczas pracy ze źródeł online oraz z e‑materiału „Teoria koloru”.
    Nauczyciel wyjaśnia, jak ważną kwestią są prawa autorskie, zatem gdy uczniowie skorzystają ze źródeł, istotne jest właściwe zapisanie bibliografii. Informuje, że bibliografia musi mieć jednolitą konstrukcję (interpunkcja, kolejność elementów) i podaje kilka przykładów, zwracając uwagę, że nie jest to jedyna możliwość (jest ich wiele):
    Itten Johannes, Sztuka barwy, przeł. S. Lisiecka, Kraków 2020, s. 19.
    Mariusz Słowik, Znaczenie kolorów używanych w reklamie. Od teorii barw, do psychologii kolorów, https://www.projektowaniegraficzne.pl/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow/#techniki, [dostęp: 01.06.2022]
    hasło: plagiat, [w:] Słownik terminów literackich, (red.) J. Sławiński, Wrocław‑Warszawa‑Kraków 2000, s. 389.

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się prezentacją wyników prac grup. Jeśli nie starczy czasu, można obejrzeć dwie prezentacje, pozostałe nauczyciel oceni po zajęciach.

Faza realizacyjna:

  1. Chętna osoba podsumowuj informacje z sekcji „Przeczytaj” (uczniowie czytali materiał w domu, przygotowując prezentację).

  2. Nauczyciel wyświetla na dużym ekranie materiał z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie w parach wykonują oba polecenia z tej sekcji.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie lub w parach wykonują ćwiczenia 1–6. Chętne osoby przedstawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję – podkreśla znaczenie barw w codziennym życiu.

  2. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
    – Jakie są cechy charakterystyczne dla obrazu monochromatycznego?
    – Co to jest korekcja gamma?
    – Jak nazywamy technikę barwienia odbitek na charakterystyczny brązowy kolor, mający na celu zwiększenie ich trwałości?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.