Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pieśń jako gatunek renesansowy nawiązujący do tradycji literackiej na przykładzie pieśni Jana Kochanowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
prezentuje wybraną pieśń Horacego lub Kochanowskiego z elementami gry aktorskiej;
omawia obraz, który mógłby stanowić ilustrację wybranej pieśni;
wyjaśnia, czym jest horacjanizm;
uzasadnia, dlaczego Jana Kochanowskiego zalicza się do horacjanistów;
wyjaśnia, dlaczego renesansowi humaniści byli jednocześnie filologami i do czego była im potrzebna znajomość kultury antycznej;
omawia, jak rozumieli zasadę harmonii autorzy średniowieczni, a co znaczyła ona dla twórców renesansowych;
wyjaśnia, w jaki sposób pieśń jako gatunek renesansowy nawiązuje do tradycji literackiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi chętne osoby o przygotowanie czytania pieśni z elementami aktorskiej interpretacji (Horacy Pieśń III 24, Pieśń I 23, Jan Kochanowski Pieśń I 1, Pieśń I 11. Utwory są zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu. Następnie prosi przygotowanych uczniów o aktorskie czytanie utworów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, które z dzieł malarskich (uczniowie korzystają z telefonów z dostępem do internetu, aby móc wybrać odpowiedni obraz) może być najlepszą ilustracją do wybranego utworu Horacego lub Kochanowskiego (z zaprezentowanych podczas czytania). Każda osoba indywidualnie zapisuje w zeszycie krótkie uzasadnienie swojego wyboru.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające dosłowne rozumienie tekstu i naprowadzające na jego interpretację, np. Czym jest horacjanizm? Dlaczego Jana Kochanowskiego zalicza się do horacjanistów?
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Prezentacja TED”. Następnie dzielą się na 2 grupy. Podczas gdy jedna wyjaśnia, dlaczego renesansowi humaniści byli jednocześnie filologami i do czego była im potrzebna znajomość kultury antycznej, grupa druga omawia, jak rozumieli zasadę harmonii autorzy średniowieczni, a co znaczyła ona dla twórców renesansowych. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują wyniki swojej pracy.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” – wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4. Ćwiczenia 5 i 6 wykonują w parach. Wybrana osoba prezentuje odpowiedzi.
Dyskusja. Nauczyciel prosi uczniów o dyskusję, w której mają wykazać, że pieśń I 11 Jana Kochanowskiego jest parafrazą pieśni I 23 Horacego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat tego, w jaki sposób pieśń jako gatunek renesansowy nawiązuje do tradycji literackiej. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów.
Na zakończenie zajęć nauczyciel może zaproponować uczniom wysłuchanie pieśni Jana Kochanowskiego w wykonaniu Kuby Stankiewicza (koncert organizowany przez Bibliotekę Narodową 29.08.2020).
Praca domowa:
Ułóż plan wypowiedzi na temat: „Pieśni Jana Kochanowskiego jako dowód na to, że renesansowy humanista twórczo rywalizował z Horacym – autorem Carmina”.
Materiały pomocnicze:
Koncert Kuby Stankiewicza organizowany z okazji imienin Jana Kochanowskiego, Biblioteka Narodowa, 20.08.2020.
Jakub Niedźwiedź, Humanistyczna mapa Europy Jana Kochanowskiego (Pieśń 24 Ksiąg wtórych), Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.