Sprawdź się
Cytaty
Pieśń III 24Choćbyś miał skarby większe, niż je w ziemi
Arabia, IndiaIndia mieć może,
Choćbyś oprawił mury warownemiChoćbyś oprawił mury warownemi
ApulskieApulskie, Tyrreńskie morzeTyrreńskie morze,
Twarda konieczność, jeśli diamentowy
Klin wbije komu do głowy,
Wewnętrzna trwoga spokój mu zabije
I w potrzask śmierci da szyję.ScytaScyta na stepach ma tam lepsze życie
Wożąc się z domem w teledzteledz,
Toć i Get dzikiGet dziki, któremu obficie
Z pól nieporżniętych na miedzeZ pól nieporżniętych na miedze
CeresCeres plon sypie, skrapianskrapian jego potem,
Rok tylko jeden, a potem
Już ma spoczynek: wyręcza go druga
Część pracowników u pługa.O, tam się nigdy nie znęca macocha
Nad pasierbami swojemu;
Posażna żona męża stale kocha
I nie gamracigamraci z innemi.
Wielkim posagiem są rodziców cnoty,
Niewiast ozdobą wstyd złoty,
Małżeńskich węzłów zrywać się nie ważą
Bo za to gardłem je karzągardłem je karzą.Ty, co wytępić chcesz harde zbytnikiharde zbytniki,
Wojen domowych znieść szałyznieść szały,
Jako ojczyzny zbawca mieć pomniki,
I do potomnej przejść chwały,
Hamuj swawolę nie znającą granic,
Bo świat zawistny ma za nic
Żyjącą cnotę, tylko by hołdował
Tej, co ją dawno pochował.
[…]
Pieśń I 1Intactis opulentiorIntactis opulentior
Byś wszystko złoto posiadł, które – powiadają –złoto posiadł, które – powiadają –
Gdzieś daleko gryfowie i mrówki kopająGdzieś daleko gryfowie i mrówki kopają,
Byś pałace rozwodziłrozwodził nie tylko na ziemi,
Lecz i morza kamieńmi zabudował swemi,Jesli dyjamentowe goździedyjamentowe goździe MusMus ma w ręku,
Którymi natwardszego umie pożyć sękunatwardszego umie pożyć sęku,
Ani ty wyswobodzisz serca z ciężkiej trwogi,
Ani z okrutnej śmierci sideł wyrwiesz nogi.Lepiej polnychpolnych Tatarów dawny zwyczaj niesie,
U których każdy swój dom wozi na kolesiena kolesie,
Lepszego rządurządu GeteGete grubigrubi używają,
Gdzie niwy nie mierzoneniwy nie mierzone wolne zbożawolne zboża.Tam niewinna macocha dziatekdziatek pierwszej żony,
SirótSirót nędznychnędznych, przestrzega wczasuprzestrzega wczasu z każdej strony;
Ani z wielkim posagiem męża rządziAni z wielkim posagiem męża rządzi, ani
Nadzieje kładzie w gładkim miłosnikugładkim miłosniku pani.Wielki posag – rodziców postępki uczciwe,
A k temuk temu obyczaje skromne i wstydliwe;
Występnych tam nie cierpią, lecz kto będzie krzywykrzywy,
Niech sie wierci, jako chce, nie zostanie żywy.O, ktokolwiek będzie chciał mordy niecnotliwe
I domowe okrócić najazdydomowe okrócić najazdy krwie chciwe,
Jesli pragnie ojczyzny ojcem być nazwany
I tymże na wysokich kolumnach pisanyna wysokich kolumnach pisany,Niech objeździć swą wolą śmie nieokróconąobjeździć swą wolą śmie nieokróconą,
A jego sprawy przyszłe wieki więc wspomionąwspomioną.
Ponieważ cnocie żywej my, źli, nie życzemy,Ponieważ cnocie żywej my, źli, nie życzemy,
Aż gdy nam z oczu zniknie, toż jej żałujemyAż gdy nam z oczu zniknie, toż jej żałujemy.
[…]
Pieśń I 23Jako sarenka za matką trwożną
Uciekasz, Chloe, przede mną w bór,
Za matką, na lada szelest ostrożną,
Na lada wiatru szumiący wtórszumiący wtór.Matce, czy wietrzyk w wiosenny dzień
Zaszumi liściem, czyli to w krzachkrzach
Jaszczurka trawki pochyli pień,
Już bije serce, zdejmie ją strach.Jam ci nie tygrys przecie ni lew,
Mojej się, dziewko, nie bój pogoni!
Odejdź już matki, bo ci już krew
Liczko dojrzałe dla męża płoni.
Pieśń I 11Stronisz przede mnąStronisz przede mną, NetoNeto nie tykananie tykana,
By więcBy więc sarneczka, kiedy obłąkanaobłąkana
MacierzeMacierze szuka po górach ustronnychustronnych,
Nie bez bojaźni i postrachów płonnychpłonnych.Bo by sie namniejBo by sie namniej na drzewie wzjeżyływzjeżyły
Powiewne listki, by namniej ruszyły
Jaszczurki krzakiem, ta sie dusza zlęknie,
Aż od bojaźni na ziemi przyklęknie.Lecz ja nie jako niedźwiedź albo mściwamściwa
Myślę cię drapać lwica popędliwa.
Przestań też kiedykiedy za macierzą chodzić:
Już się ty możesz mężowi przygodzićprzygodzić.
Jedną z cech charakterystycznych pieśni jako gatunku literackiego jest paralelizm składniowy i leksykalny. W tekście liczącym co najmniej 60 słów wykaż, że jest on obecny w pieśni I 1 Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi przywołaj jeden cytat z utworu Kochanowskiego, zawierający paralelizm.
Scharakteryzuj podmiot liryczny pieśni I 23 Horacego oraz pieśni I 11 Jana Kochanowskiego. Porównaj ze sobą obie osoby mówiące i ustal, czy podmioty w tych utworach różnią się.
W tekście liczącym co najmniej 80 słów wykaż, że pieśń I 11 Jana Kochanowskiego jest parafrazą pieśni I 23 Horacego.
Ułóż plan wypowiedzi na temat: „Pieśni Jana Kochanowskiego jako dowód na to, że renesansowy humanista twórczo rywalizował z Horacym – autorem Carmina”.