Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Najważniejsze cechy polszczyzny szlacheckiej na podstawie Pamiętników Paska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia różne odmiany pamiętników;
wyjaśnia, z czego wynikała popularność Pamiętników Paska;
podaje przykłady humoru językowego i sytuacyjnego w Pamiętnikach;
charakteryzuje język i styl Pamiętników Paska.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby na podstawie dowolnych źródeł omówili odmiany pamiętników (dziennik, diariusz, pamiętnik, annał, blog): zapisując w zeszycie ich krótkie charakterystyki.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do zajęć. Wybrane osoby prezentują różne odmiany pamiętników.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie w parach przygotowują mapę myśli podsumowującą informacje z sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Film edukacyjny” i indywidualnie wykonują polecenia 1‑3. Następnie wybrani uczniowie odczytują odpowiedzi.
Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat: Z czego wynikała popularność Pamiętników Paska? Naprowadza uczniów na nietypowe ukształtowanie stylu w tym dziele i połączenie różnych form pamiętnikarskich i literackich.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrana osoba z pary prezentuje rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel czyta krótki fragment podsumowujący informacje z lekcji:
Trzeba jednak przyznać, że Pamiętniki swe pisze Pasek jakby dwoma piórami albo też jednym piórem maczanym w różnych inkaustach. Gdy opowiada swe przygody, pisze językiem prostym, jędrnym, oszczędnym, żywym, pisze krótko, dobiera słowa celne i dobitne. Dopiero gdy zacznie przytaczać rzekomo autentyczne, a w gruncie rzeczy skomponowane przez siebie mowy, gdy cytuje wysmażone według prawideł poetyki swe rozpaczliwe wiersze, staje się ciężki i niestrawny. Nie można jednak pominąć faktu, że nawet wówczas, jeśli przytacza swe przemówienia […], potrafi […] pisać z rozmachem i pięknie.
Władysław Czapliński, Wstęp, [w:] Jan Pasek, Pamiętniki, Wrocław 1979.Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wiadomości z zajęć i wymieniają najważniejsze cechy polszczyzny szlacheckiej na podstawie Pamiętników Paska.
Praca domowa:
Historyk literatury, Ignacy Chrzanowski, uważa, że Pamiętniki Paska to „przepyszny okaz mowy polskiej XVIII wieku i niezrównane arcydzieło stylu gawędziarskiego”. Czy potwierdzasz tę opinię? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1974, nr 4 (16).
Czesław Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.