Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Różnice w ekspresji genów u różnych organizmów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
7) porównuje przebieg ekspresji informacji genetycznej w komórce prokariotycznej i eukariotycznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest ekspresja genów.

  • Porównasz przebieg ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • gra dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę, zadając pytania:
    – Jak przebiega ekspresja genów?
    – Jaki wpływ na jej przebieg ma informacja genetyczna zapisana w DNA?
    – Czy u wszystkich organizmów ekspresja genów przebiega tak samo?
    Uczniowie odpowiadają na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście w sekcji „Przeczytaj”, z którym mieli się zapoznać przed lekcją. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.

  2. Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i indywidualnie rozwiązują zawarte w niej zadania, sprawdzające wiedzę o procesie biosyntezy białek u eukariontów i prokariontów.

  3. Uczniowie wykonują polecenie nr 2: układają pytanie quizowe dotyczące biosyntezy białek u różnych organizmów i dają je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – w odniesieniu do tekstu źródłowego – jakie znaczenie dla komórki ma fakt, że mRNA w cytozolu jest nietrwały) zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 („Wyjaśnij, jakie są korzyści braku rozdzielenia przestrzennego i czasowego transkrypcji i translacji genetycznej u prokariontów oraz jakie korzyści wynikają z rozdzielenia tych procesów u eukariontów”). Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują polecenie nr 3 do grafiki interaktywnej: tworzą tabelę porównującą proces biosyntezy białek w komórkach eukariotycznych i prokariotycznych.

  2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.