Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Różnice w ekspresji genów u różnych organizmów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest ekspresja genów.
Porównasz przebieg ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę, zadając pytania:
– Jak przebiega ekspresja genów?
– Jaki wpływ na jej przebieg ma informacja genetyczna zapisana w DNA?
– Czy u wszystkich organizmów ekspresja genów przebiega tak samo?
Uczniowie odpowiadają na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście w sekcji „Przeczytaj”, z którym mieli się zapoznać przed lekcją. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i indywidualnie rozwiązują zawarte w niej zadania, sprawdzające wiedzę o procesie biosyntezy białek u eukariontów i prokariontów.
Uczniowie wykonują polecenie nr 2: układają pytanie quizowe dotyczące biosyntezy białek u różnych organizmów i dają je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – w odniesieniu do tekstu źródłowego – jakie znaczenie dla komórki ma fakt, że mRNA w cytozolu jest nietrwały) zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 („Wyjaśnij, jakie są korzyści braku rozdzielenia przestrzennego i czasowego transkrypcji i translacji genetycznej u prokariontów oraz jakie korzyści wynikają z rozdzielenia tych procesów u eukariontów”). Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują polecenie nr 3 do grafiki interaktywnej: tworzą tabelę porównującą proces biosyntezy białek w komórkach eukariotycznych i prokariotycznych.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.