Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RffkXYWVyw21Y1
Ćwiczenie 1
Uporządkuj poniższe etapy w odpowiedniej kolejności w taki sposób, aby prawidłowo opisywały poszczególne fazy biosyntezy białek u organizmów eukariotycznych. Elementy do uszeregowania: 1. Odłączenie się od siebie podjednostek rybosomu, mRNA i białka, 2. Transkrypcja informacji genetycznej z DNA na mRNA, 3. Połączenie mRNA z podjednostkami rybosomu, 4. Modyfikacja budowy końców pre-mRNA – przyłączenie czapeczki i ogona poli(A), 5. Splicing, 6. Transport mRNA z jądra do cytoplazmy, 7. Zakończenie translacji, 8. Dostarczanie aminokwasów przez aminoacylo-tRNA, 9. Powstanie cząsteczki dojrzałego mRNA, 10. Powstanie pre-mRNA, 11. Wydłużanie łańcucha aminokwasów
R1CCK0E0NEasb1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. na podstawie: Kep17, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenie 2
RoVnwoPOz9E7O
Ułóż w kolejności etap powstawania białka w ekspresji genu u eukariontów. Elementy do uszeregowania: 1. Fałdowanie białka, 2. Translacja, 3. Transkrypcja, 4. Modyfikacje potranslacyjne, 5. Transport mRNA z jądra komórkowego do cytozolu, 6. Modyfikacje potranskrypcyjne
RkKvGtqICI4jw1
Ćwiczenie 3
Zaznacz te elementy, które występują w procesie syntezy białek u eukariontów, natomiast brakuje ich u prokariontów. Możliwe odpowiedzi: 1. Splicing, 2. Transkrypcja, 3. Modyfikacja końców pre-mRNA przez dodanie czapeczki i ogona poli-A, 4. Dostarczanie aminokwasów przez aminoacylo-tRNA, 5. Transport mRNA z jądra do cytoplazmy, 6. Translacja
R13vf86vuFiP62
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. mRNA powstały w wyniku transkrypcji u prokariontów nie wymaga dodatkowej obróbki, więc translacja może u nich zachodzić w tym samym czasie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. U eukariontów wycinanie sekwencji niekodujących z pre-mRNA i łączenie ze sobą odcinków kodujących zwane splicingiem jest niezbędne do powstania prawidłowego białka podczas translacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Geny eukariotyczne mają budowę ciągłą, a geny prokariotyczne –nieciągłą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R7UbX7lTl4ZVc2
Ćwiczenie 5
Poniżej podano informacje dotyczące translacji u prokariontów i eukariontów. Przyporządkuj je do odpowiedniego typu komórki w której zachodzą. Komórka eukariotyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Przebiega równocześnie z transkrypcją, 2. Może zachodzić w cytoplazmie, mitochondriach i plastydach, 3. mRNA zawiera informacje o budowie wielu białek, 4. mRNA zawiera informacje o budowie tylko jednego białka, 5. Zachodzi tylko w cytoplazmie, 6. Translacja i transkrypcja są rozdzielone w czasie i przestrzeni Komórka prokariotyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Przebiega równocześnie z transkrypcją, 2. Może zachodzić w cytoplazmie, mitochondriach i plastydach, 3. mRNA zawiera informacje o budowie wielu białek, 4. mRNA zawiera informacje o budowie tylko jednego białka, 5. Zachodzi tylko w cytoplazmie, 6. Translacja i transkrypcja są rozdzielone w czasie i przestrzeni
R1TeDjCkvj0Ny2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst, wybierając prawidłowe sformułowania spośród podanych poniżej. U 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej transkrypcja i translacja zachodzą w cytoplazmie komórki. U organizmów tych transkrypcja i translacja 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej rozdzielone w czasie i przestrzeni. W porównaniu do eukariontów w biosyntezie białka biorą udział rybosomy o 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej wartości współczynnika sedymentacji - u prokariontów jest to 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej. Podjednostki rybosomów, 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej u eukariontów łączą się ze sobą w momencie, kiedy rozpoczyna się synteza białka. U obu typów organizmów transkrypcja i translacja to procesy 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej, czyli 1. 80S, 2. wymagające dostarczenia energii, 3. kataboliczne, 4. nie są, 5. są, 6. 70S, 7. zachodzące z uwolnieniem energii, 8. prokariontów, 9. podobnie jak, 10. eukariontów, 11. anaboliczne, 12. różnej, 13. inaczej niż, 14. takiej samej
31
Ćwiczenie 7

„U Prokaryota mRNA są bardzo niestabilne i rozpadają się po kilkunastu minutach, a u Eukaryota cząsteczki te też rozpadają się, choć są trwalsze i istnieją w cytoplazmie średnio przez kilka godzin”.

Indeks górny Źródło: Maciej Panczykowski, Translacja, tekst dostępny na stronie: www.edunauka.pl. Indeks górny koniec

R1AbUjvQgX6iW
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla komórki ma fakt, że mRNA w cytoplazmie jest nietrwałe. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R13fDtI4Z5a1e
(Uzupełnij).