Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Powtórzenie o energetyce jądrowej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwróconej klasy |
Metody nauczania: | klasowo‑lekcyjna |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | kalkulator, tablice stałych fizycznych i chemicznych |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel polecił uczniom przeczytanie materiału „O energetyce jądrowej w pigułce”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie analizują dwie reakcje rozszczepienia jąder uranu podane w e- materiale w świetle zasad zachowania energii i ładunku. Analiza pozwala stwierdzić, że są to reakcje egzotermiczne, w których wydziela się około 200 MeV energii. Następnie uczniowie rozwiązują dwa zadania rachunkowe.
Dostępne stałe: liczba Avogadra, masy molowe, energia reakcji spalania węgla w tlenie i rozszczepienia jądra. Uczniowie kierowani przez nauczyciela dyskutują wyniki zadań i formułują wnioski. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel ocenia pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
Przeczytanie e- materiałów pod tytułem:” Korzyści płynące z energetyki jądrowej”, „Zagrożenia płynące z energetyki jądrowej”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Oba multimedia można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania tam zawartego oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji, aby utrwalić zdobyte wiadomości lub przed lekcją w celu zaciekawienia uczniów tematem. |