Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Podział partii politycznych ze względu na gospodarkę

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje przyczyny i okoliczności powstawania partii politycznych;

  • zdefiniuje pojęcie podziały socjopolityczne i wskaże ich źródła;

  • oceni skuteczność partii politycznych w reprezentowaniu interesów grup społecznych.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie proszeni są o zdefiniowanie pojęcia partia polityczna. Wykorzystują burzę mózgów. Poprawność utworzonej definicji zostanie sprawdzona na podstawie leksykonu politologii.

2. Uczniowie z wykorzystaniem burzy mózgów definiują pojęcie podziały socjopolityczne. Wskazują na nie we współczesnych społeczeństwach.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzieleni są na trzy grupy. Każda z nich jest proszona o przygotowanie programu gospodarczego jednej z partii działających w Polsce (parlamentarnej). Powinni stworzyć mapę myśli, przedstawiającą te założenia.

2. Każda z grup prezentuje na tablicy swoją mapę myśli i wskazuje na najważniejsze przyczyny powstania partii politycznych. Łączy również przyczyny z reprezentacją interesów określonych grup społecznych w społeczeństwie polskim. Pozostali uczniowie mogą dopisywać swoje przyczyny lub poprawiać prezentowane pomysły. Nauczyciel czuwa nad poprawnością merytoryczną.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie oceniają jakość programów gospodarczych polskich partii politycznych. Ustawiają je na osi prawica – lewica, biorąc pod uwagę program gospodarczy. Wskazują na rozwiązania socjalne i liberalne.

2. Wybrana/chętna osoba podsumowuje dyskusję.

Praca domowa:

Uczniowie są proszeni o napisanie eseju na temat: „Oceń, czy proponowany przez partie prawicowe w Polsce program centralnego zarządzania gospodarką jest realizacją wolnorynkowych założeń doktryny konserwatywnej, do której się odwołują”.

Materiały pomocnicze:

Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne, Warszawa 2010.

Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie, Wrocław 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może zostać wykorzystane jako wstęp do rozmowy o współczesnej roli partii politycznych w Polsce.