Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Norberto Bobbio „Liberalizm i demokracja” – analiza tekstu filozoficznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej;
13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych.
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
18) rozpoznaje przejawy zagrożeń dla funkcjonowania demokracji; porównuje specyfikę państwa autorytarnego i totalitarnego;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst filozoficzny Norberta Bobbia;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Norberto Bobbio, Liberalizm i demokracja” i omówienie celów zajęć.
Uczniowie w parach, na podstawie przedstawionego tematu, zapisują odpowiedzi na pytania, czego chcą się dowiedzieć i co ich interesuje. Wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Wybrana/chętna osoba czyta polecenie nr 1 „Przeczytaj fragmenty książki Norberta Bobbia Liberalizm i demokracja. Spróbuj wyróżnić kilka najważniejszych myśli analizowanego fragmentu, odpowiadając na poniższe pytania”.
Podział klasy na grupy. Każda z nich przygotowuje odpowiedzi na pytania z sekcji Przeczytaj i zapisuje je na arkuszach papieru. Następnie przekazuje je zgodnie z ruchem wskazówek zegara następnej grupie, która je weryfikuje i uzupełnia. Kiedy arkusze wrócą do pierwotnych grup, uczniowie zapoznają się z uwagami i wspólnie ustalają odpowiedzi.
Wspólna analiza formalna i znaczeniowa tekstu źródłowego. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wspólnie omawiają główne tezy przedstawione przez autora tekstu.
Praca z audiobookiem zawierającym komentarze i konteksty odnoszące się do liberalizmu i demokracji. Uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji, wymieniają się opiniami. Chętna/wybrana osoba przedstawia podsumowanie i wnioski.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
N. Bobbio, Liberalizm i demokracja, Znak, Kraków 1998.
J.S. Mill, O rządzie reprezentatywnym, Znak, Kraków 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.