Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Walka o prawa obywatelskie w Ameryce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje przebieg procesu walki o równouprawnienie ludności afroamerykańskiej w USA;
przekonuje się, że walka o równe prawa nie zawsze przebiegała pokojowo;
charakteryzuje postać Martina Luthera Kinga i jego idee.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć. Omówienie planowanego przebiegu lekcji oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu w postaci propozycji pytań przedstawianych przez uczniów, na jakie chcieliby uzyskać odpowiedź w trakcie zajęć.
Prowadzący inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z treścią przemówienia Martina Luthera Kinga. O kim i o jakim wydarzeniu wspomina on w mowie?”. Nauczyciel poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Następnie nuczyciel czyta polecenie 2: „Martin Luther King przywoływał sytuację ludności afroamerykańskiej sto lat wcześniej i w czasach sobie współczesnych. W jaki sposób zmieniła się ta sytuacja na przestrzeni wieku?”. Nauczyciel poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Kolejne ćwiczenia 3 i 4 uczniowie wykonują w parach. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Nauczyciel poleca wybranej parze, aby przedstawiła swoje propozycje odpowiedzi, weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Czy uzyskali odpowiedzi na zadane na początku lekcji pytania?
Prowadzący omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami znajdującymi się w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
Lyndon B. Johnson, Wielkie mowy historii , t. 4, Warszawa 2006.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne:
Materiały z sekcji „Audiobook” mogą posłużyć do przygotowania przez uczniów prezentacji podsumowującej treść lekcji.