Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Albrecht Dürer: Autoportret, Aleksander Wat, Przed weimarskim portretem Dürera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpozna znaczące elementy dzieła plastycznego;
opisze obraz Albrechta Dürera Autoportret;
wskaże środki poetyckiego wyrazu w wierszu Aleksandra Wata Przed weimarskim portretem Dürera i określi ich funkcje;
dokona interpretacji wiersza;
dokona wspólnej analizy dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
duże arkusze papieru, mazaki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Korespondencja sztuk. Albrecht Dürer: Autoportret, Aleksander Wat, Przed weimarskim portretem Dürera”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Ilustracja interaktywna” i multimedium w sekcji „Schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Recytacja. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania utworu w e‑materiale: Przed weimarskim portretem Dürera z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Chętna osoba przedstawia przygotowaną w domu recytację. Następnie nauczyciel za pomocą rzutnika wyświetla obraz Albrechta Dürera Autoportret. Prosi uczniów, aby wspólnie na tablicy przygotowali mapę myśli związaną z pierwszymi refleksjami wynikającymi z porównania recytowanego wiersza i obejrzanego obrazu.
Uczniowie dzielą się na 2 grupy. W ramach tych zespołów uczniowie dzielą się jeszcze na dwie podgrupy (po ok. 7 osób). Zespół pierwszy zajmuje się szczegółową analizą obrazu. Korzystając z informacji zamieszczonych w sekcji „Ilustracja interaktywna”, zapisują na dużym arkuszu papieru odpowiedzi
do poleceń. Druga grupa postępuje analogicznie i na podstawie pracy z utworem poetyckim rozwiązuje polecenia z sekcji „Schemat”.
Po zakończonej pracy uczniowie wieszają arkusze papieru i przedstawiciele każdej podgrupy omawiają przygotowane analizy dzieł.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w ramach podsumowania dokonują wspólnej analizy dzieła plastycznego i utworu literackiego. Chętna osoba zapisuje wnioski na tablicy.
Uczniowie:
- szukają podobieństw między dziełami,
- omawiają problematykę naddaną przez poetę,
- wskazują relacje między wierszem a obrazem,
- zapisują sądy i wrażenia.
Praca domowa:
Odpowiedz na pytania: Jakie znaczenie ma dla ciebie wiersz omówiony podczas lekcji? Czy tekst ten cię zainteresował? Skłonił do refleksji? Podsumuj swoje rozważania o wierszu Aleksandra Wata.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.