Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat: Sposoby upamiętnienia zbrodni okupantów niemieckiego i sowieckiego oraz heroizmu Polaków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tłumaczy przyczyny wybiórczego i fałszywego upamiętniania czasów okupacji przez polskich komunistów w czasach PRL;
wymienia różnorodne współczesne sposoby upamiętnienia zbrodni okupantów hitlerowskich i sowieckich oraz heroizmu Polaków;
ocenia najbardziej atrakcyjne formy upamiętnienia tych czasów i wydarzeń z punktu widzenia współczesnej młodzieży.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Tłumaczy im istotę zadania: zgromadzenie materiałów w portfolio (w formie tradycyjnej lub elektronicznej) na jeden z zadanych tematów. Materiały powinny być jak najbardziej różnorodne: fragmenty artykułów i wywiadów, teksty piosenek, memy, fotografie, recenzje filmów, gier komputerowych, komiksów lub ich fragmenty (w przypadku formy elektronicznej). Poszczególne grupy gromadzą materiały na temat sposobów upamiętnienia:
a) zbrodni katyńskiej,
b) powstania warszawskiego,
c) ofiar Holokaustu,
d) sybiraków,
e) bohaterów Armii Krajowej,
f) Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie,
oraz – opcjonalnie – materiały dotyczące lokalnych miejsc pamięci lub postaci związanych z ratowaniem Żydów albo działalnością narodowowyzwoleńczą. W przypadku tematów a) i b) uczniowie powinni zapoznać się z multimediami dotyczącymi tych zagadnień i odwołać się do ich treści.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i przedstawia cele lekcji, omawia jej planowany przebieg.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel krótko tłumaczy przyczyny fałszywego i wybiórczego upamiętniania historii wojennej w czasach rządów komunistycznych w Polsce.
Uczniowie krótko prezentują i omawiają na forum klasy swoje portfolio. Nauczyciel pyta, które formy upamiętnienia czasów okupacji wydają im się najbardziej atrakcyjne i dlaczego. Do jakiej symboliki odwołują się twórcy różnych form upamiętnienia?
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie zapoznają się z prezentacją, a następnie w parach wykonują polecenie 3: „Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem biura podróży dla obcokrajowców i jednocześnie pasjonujesz się historią Polski. Stwórz tekst ulotki, aby zachęcić zachodnich klientów do wyprawy śladami powstańców warszawskich”. Po ustalonym czasie wybrane osoby prezentują swoje propozycje, a uczniowie omawiają je wspólnie na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Praca nad ćwiczeniem 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie wymieniają mocne i słabe strony oraz zagrożenia i szanse związane z działalnością muzeów multimedialnych. Ochotnicy (lub wybrane osoby) przedstawiają swoją analizę SWOT, jedna osoba może zapisywać propozycje na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przypominają przyczyny fałszowania pamięci historycznej przez komunistów. Charakteryzują powody zmian w formach i treści upamiętnienia zbrodni okupantów oraz polskiego bohaterstwa. Wybrani uczniowie wskazują konkretne formy upamiętnienia, które wydały im się szczególnie wartościowe. Uzasadniają odpowiedzi.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 4 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
dzieje.pl/aktualnosci/dlugie‑bitwy‑o-godzine‑w-pamiec‑o-powstaniu‑w-perspektywie
Historia w przestrzeni publicznej, pod red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
R. Szuchta, 1000 lat historii Żydów polskich. Podróż przez wieki, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana w przygotowaniu portfolio do prezentacji podczas lekcji.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 1: Pomnik Katyński we Wrocławiu; Stanislaw Kosiedowski, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1: Pomnik Bohaterów Getta; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1: Pomnik Matki Sybiraczki w Zielonej Górze; LSH, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1: Pomnik Sybiraków w Białej Podlaskiej; Grzegorz W. Tężycki, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1: Pomnik Kindertransportów w Gdańsku; Avi1111, CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.