Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Dopasuj podpis do ilustracji, zaznaczając odpowiednie zdjęcie.

Rp4iSxUrbRmW2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1RMIxHinZlS5
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Muzeum Pamięci Sybiru znajduje się w... Możliwe odpowiedzi: 1. Warszawie., 2. Białymstoku., 3. Przemyślu., 4. Krakowie., 5. Lublinie.
11
Ćwiczenie 2

Przeczytaj tekst hymnu Związku Sybiraków z lat 90. XX w. autorstwa zesłańca Mariana Jonkajtysa. Pieśń opiewa historię i męczeństwo Polaków przymusowo zesłanych na Syberię.

Oznacz kolorem zielonym fragment tekstu, który odnosi się do agresji sowieckiej na Polskę w 1939 r., czerwonym – do tradycji literatury romantycznej, niebieskim – do eksterminacji polskiej inteligencji przez Sowietów, purpurowym – do masowych zgonów podczas sowieckich zsyłek na Syberię, żółtym – do słynnego więzienia politycznego w Moskwie, pomarańczowym – do czasów rządów komunistów w Polsce.

ReGeMz0vNbaL1
1. Z miast kresowych, wschodnich osad i wsi, Z rezydencji, białych dworków i chat Myśmy wciąż do Niepodległej szli, Szli z uporem, ponad dwieście lat! 2. Wydłużyli drogę carscy kaci, Przez Syberię wiódł najkrótszy szlak I w kajdanach szli Konfederaci Mogiłami znacząc polski trakt... 3. Z Insurekcji Kościuszkowskiej, z powstań dwóch, Szkół, barykad Warszawy i Łodzi; Konradowski unosił się duch I nam w marszu do Polski przewodził. [...] 6. Bo od września, od siedemnastego, Dłuższą drogą znów szedł każdy z nas: Przez lód spod bieguna północnego, Przez łubiankę, przez Katyński Las! 7. Na nieludzkiej ziemi znów polski trakt Wyznaczyły bezimienne krzyże... Nie zatrzymał nas czerwony kat. Bo przed nami Polska – coraz bliżej! 8. I myśmy szli i szli – dziesiątkowani! Choć zdradą pragnął nas podzielić wróg... I przez Ludową przeszliśmy – niepokonani Aż Wolną Polskę raczył wrócić Bóg!
Źródło: tekst dostępny online: pl.m.wikipedia.org.

Zapoznaj się z tekstem hymnu Związku Sybiraków z lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku autorstwa zesłańca Mariana Jonkajtysa. Pieśń opiewa historię i męczeństwo Polaków przymusowo zesłanych na Syberię.

1. Z miast kresowych,

wschodnich osad i wsi,

Z rezydencji, białych dworków i chat

Myśmy wciąż do Niepodległej szli,

Szli z uporem, ponad dwieście lat!

2. Wydłużyli drogę carscy kaci,

Przez Syberię wiódł najkrótszy szlak

I w kajdanach szli Konfederaci

Mogiłami znacząc polski trakt…

3. Z Insurekcji Kościuszkowskiej,

z powstań dwóch,

Szkół, barykad Warszawy i Łodzi;

Konradowski unosił się duch

I nam w marszu do Polski przewodził.

[…]

6. Bo od września, od siedemnastego,

Dłuższą drogą znów szedł każdy z nas:

Przez lód spod bieguna północnego,

Przez łubiankę, przez Katyński Las!

7. Na nieludzkiej ziemi znów polski trakt

Wyznaczyły bezimienne krzyże…

Nie zatrzymał nas czerwony kat.

Bo przed nami Polska – coraz bliżej!

8. I myśmy szli i szli – dziesiątkowani!

Choć zdradą pragnął nas podzielić wróg…

I przez Ludową przeszliśmy – niepokonani

Aż Wolną Polskę raczył wrócić Bóg!

RcNGyxMDzCTyJ
Agresja sowiecka na Polskę w 1939 roku: (Uzupełnij). Tradycja literatury romantycznej: (Uzupełnij). Eksterminacja polskiej inteligencji przez Sowietów: (Uzupełnij). Masowe zgonny podczas sowieckich zsyłek na Syberię: (Uzupełnij). Słynne więzienie polityczne w Moskwie: (Uzupełnij). Czasy rządów komunistów w Polsce: (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przeczytaj tekst utworu zespołu Lao Che Godzina W.

Oznacz na niebiesko fragment, w którym „ja lirycznym” jest powstaniec warszawski, czerwonym – jego matka, zielonym – grupa powstańców, fioletowym – nie jest nikt spośród wymienionych.

R1Z5hD35BgR8Z
Godzina “W” Tramwajem jadę na wojnę, tramwajem z przedziałem: "Nur für Deutsche", z pierwszo-sierpniowym potem na skroni, z zimnem lufy "Vis'a" w nogawce spodni siekiera, motyka, piłka, szklanka, biało-czerwona opaska moja - opaska na ramię powstańca w kieszeni strach, orzełek i tytoń w bibule, ja nie pękam, idę w śmierć ot tak - na krótką koszulę. My Polacy mamy opinie romantyków My Polacy mamy opinie romantyków Nam jedna szarża - do nieba wzwyż, I jeden order - nad grobem krzyż Jedna szarża - do nieba wzwyż, Jeden order - nad grobem krzyż, I wyszedłeś jasny synku z czarną bronią w noc, I poczułeś jak się jeży w dźwięku minut - zło, Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką, Czy to była kula synku, czy ci serce pękło?
Źródło: tekst dostępny online: tekstowo.pl.

Zapoznaj się z tekstem utworu zespołu Lao Che Godzina W.

Tramwajem jadę na wojnę,

tramwajem z przedziałem: „Nur für Deutsche”,

z pierwszo‑sierpniowym potem na skroni,

z zimnem lufy „Visa” w nogawce spodni

siekiera, motyka, piłka, szklanka,

biało‑czerwona opaska moja – opaska na ramię powstańca

w kieszeni strach, orzełek i tytoń w bibule,

ja nie pękam, idę w śmierć ot tak – na krótką koszulę.

My Polacy mamy opinie romantyków

My Polacy mamy opinie romantyków

Nam jedna szarża – do nieba wzwyż,

I jeden order – nad grobem krzyż,

Jedna szarża – do nieba wzwyż,

Jeden order – nad grobem krzyż,

I wyszedłeś jasny synku z czarną bronią w noc,

I poczułeś jak się jeży w dźwięku minut – zło,

Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką,

Czy to była kula synku, czy ci serce pękło?

RtitEROntS4tM
Powstaniec warszawski: (Uzupełnij). Matka powstańca: (Uzupełnij). Grupa powstańców: (Uzupełnij).
R1LhsZWzSrr6s
Oceń, czy tego rodzaju utwory są przydatne w nauce historii. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do tekstu piosenki. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Dopasuj podpisy do odpowiednich fotografii.

R1ddW6uMH2ZYJ
Ilustracja A  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja B  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja C  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja D  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja E  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja F  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja G  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment. Ilustracja H  Możliwe odpowiedzi: 1. Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie, 2. Pomnik ofiar zbrodni katyńskiej w Budapeszcie, 3. Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich w Warszawie, 4. Pomnik Sybiraków w Rzeszowie, 5. Pomnik 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka na placu Inwalidów w Warszawie, 6. Nieistniejący już Pomnik Braterstwa Broni w Legnicy upamiętniający wspólny udział żołnierzy Armii Czerwonej oraz Ludowego Wojska Polskiego w walkach z hitlerowskimi Niemcami, 7. Pomnik bitwy o Monte Cassino w Warszawie, 8. Polish War Memorial – pomnik usytuowany w Londynie, wzniesiony na cześć lotników polskich pomagających aliantów podczas II wojny światowej. Fragment.
R1dvpvc5Q2K78
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Współcześnie pomnik Bohaterów Warszawy znajduje się... Możliwe odpowiedzi: 1. przy trasie W-Z., 2. na placu Teatralnym., 3. na placu marszałka Józefa Piłsudskiego., 4. w parku Łazienkowskim.
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj polecenie.

1

Wzrost zainteresowania tematyką żydowską w ostatnich dziesięcioleciach zaznaczył się też wyraźnie w różnorodnych formach upamiętniania polskich Żydów. Zachowanie pamięci o lokalnych społecznościach żydowskich często zależy od zaangażowania konkretnej osoby. Często bywa nią nauczyciel, historyk regionalista, ksiądz. Zwykle owo przywracanie pamięci przybiera postać opieki nad zabytkami kultury materialnej, głównie starymi, zaniedbanymi cmentarzami żydowskimi […]. Często ci „strażnicy pamięci” zabiegają u lokalnych władz o upamiętnienie miejscowych Żydów tablicą informacyjną czy ścieżką dydaktyczno‑historyczną dla młodzieży i turystów. Olbrzymią rolę w upamiętnianiu polskich Żydów odgrywa polska młodzież szkolna. Od wielu lat Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego organizuje ogólnopolski program edukacyjny dla młodzieży szkolnej pt. „Przywróćmy pamięć”. Dzięki niemu uczniowie odkrywają wielokulturową historię swojej miejscowości. Zbierają informacje i dokumenty związane z obecnością Żydów w ich miejscowości i regionie, przeprowadzają wywiady ze starszymi mieszkańcami, fotografują i opisują zachowane zabytki. Opiekują się cmentarzami żydowskimi, rekonstruują ich historię; słowem: przywracają pamięć o wielokulturowym dziedzictwie. W programie bierze udział ponad 100 szkół z całej Polski [...] Trzeba podkreślić, że tego typu działania edukacyjne mają wymiar wychowawczy i wspierane są przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Od 2005 r. minister edukacji narodowej rekomenduje szkołom obchody dnia pamięci o Holokauście i zbrodniach przeciwko ludzkości. Święto to obchodzone jest w Polsce 19 kwietnia dla upamiętnienia powstania w getcie warszawskim. Uczniowie uczestniczą wtedy w uroczystych akademiach, spotykają się ze świadkami historii – ocalałymi z Zagłady. W obchodach dnia pamięci aktywnie uczestniczą organizacje żydowskie, takie jak Stowarzyszenie „Dzieci Holocaustu”, czy starsi członkowie lokalnych gmin żydowskich.

B Źródło: Robert Szuchta, 1000 lat historii Żydów polskich. Podróż przez wieki, Warszawa 2015, s. 329–330.
RkFC3ZBHhnAiR
Rozstrzygnij, które spośród podanych zdań są prawdziwe, a które fałszywe. Upamiętnianie żydowskich miejsc kaźni w Polsce inicjują często lokalne autorytety. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby starające się przywracać pamięć o Żydach nie mogą liczyć na wsparcie ze strony władz państwowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Działania mające na celu przywracanie pamięci o polskich Żydach inicjują głównie organizacje żydowskie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. „Strażnikami pamięci” nazywa autor tekstu ocalałych z Holokaustu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Celem upamiętniania dziejów polskich Żydów jest nie tylko poszerzanie wiedzy młodzieży o regionie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentami odpowiedzi, których udzielił Marco Rizzo, włoski twórca komiksów. Sformułuj pytania do udzielonych przez niego odpowiedzi.

Informacja o autorze komiksu
Marco Rizzo – dziennikarz i tłumacz urodzony w 1983 r. Autor scenariuszy wielu komiksów, specjalizuje się w historiach o włoskiej mafii. W 2014 r. Rizzo i rysownik Lelio Bonaccorso opublikowali komiks Jan Karski. Człowiek, który odkrył Holokaust.

Informacja o bohaterze komiksu
Jan Karski (właśc. Jan Kozielewski, 1914–2000) – prawnik i wojskowy. Podczas wojny przystąpił do konspiracji. Ze względu na doskonałą pamięć oraz znajomość języków obcych został emisariuszem Polskiego Państwa Podziemnego. Przekazywał na Zachód informacje dotyczące eksterminacji Żydów. Z narażeniem życia zbierał świadectwa Holokaustu. Dwukrotnie przedostał się do getta w Warszawie, trafił też do obozu przejściowego w Izbicy, skąd Żydów wywożono do obozu zagłady w Bełżcu. Dramatyczne apele do zachodnich polityków, artystów i dziennikarzy nie przyniosły rezultatów. Rozmówcy Karskiego, wśród nich prezydent USA Franklin Delano Roosevelt, nie dowierzali wstrząsającym doniesieniom emisariusza z Polski.

RHhnhGmoyonCh
Pytanie 1: (Uzupełnij) Marco Rizzo: […] Kiedy natknąłem się na historię Jana Karskiego, zadałem sobie pytanie, dlaczego jeszcze nikt nie nakręcił o nim filmu. Jest wspaniałą postacią, niewygodnym świadkiem, przeżył niesamowite życie pełne przygód. Ujawnienie Holokaustu ma duże znaczenie historyczne. Jego historia zasłużyła na to, by zostać opowiedzianą i żeby skończyła w rękach tylu ludzi, ile to tylko możliwe. Szczególnie młodych czytelników. Pytanie 2: (Uzupełnij) Karski miał jeden cel – przeżycie. Najważniejsza była misja. Był pośrednikiem pomiędzy ruchem oporu a rządem na emigracji. Miał opowiedzieć Rooseveltowi o eksterminacji [Żydów]. Telewizja i hollywoodzkie filmy przyzwyczaiły nas do bohaterów nadludzkich. Historia uczy, że mogą istnieć bohaterowie, którzy nie oddając żadnego strzału, zmieniają świat […]. […] Nie można zliczyć, ile ludzkich żyć uratował Karski. Pytanie 3: (Uzupełnij) […] Z pewnością Karski przypomina nam, nawet w swoich wspomnieniach lata później, że alianci byli za to odpowiedzialni. Chcieli pokonać Oś kosztem poświęcenia cywilów. […] Miliony Żydów, Polaków i innych mogły zostać ocalone. Rozmiary tragedii przez długie miesiące były minimalizowane. Jednym z „tłumaczeń” aliantów było to, że nie istniało pojęcia ludobójstwa. Termin ten został stworzony po wojnie przez Raphaela Lemkina. To nie jest usprawiedliwienie. Mocarstwa zachodnie nie mogą ignorować masakr od Ruandy po te w Palestynie czy Somalii. Pytanie 4: (Uzupełnij) Słabo znam rynek komiksów w Polsce, ale na całym świecie istnieją komiksy przeznaczone dla publiczności dorosłej i dla nastolatków, gdzie tematyka i język są odpowiednie dla tego typu odbiorcy. Nie chciałem tworzyć wersji wojny i ruchu oporu „poprawnej edukacyjnie”. Chciałem czytelnikowi dać cios w żołądek, żeby zobaczył okrucieństwo tamtych lat. W tym kontekście determinacja i siła Karskiego rysują się jeszcze większe. Pytanie 5: (Uzupełnij) Książka zawiera posłowie, które wyjaśnia kompromisy z historią. Niektóre z nich zostały zawarte, by pomóc czytelnikowi, szczególnie młodemu, odnaleźć punkt odniesienia. Pomoże to uczynić tę tragiczną historię łatwiejszą do zrozumienia. […] Ale elementy te nie mają wpływu na ostateczny przekaz komiksu. Inne elementy, jak dobry lekarz Niemiec, który nie stoi po stronie nazistów, przypominają o złożoności wojny. Trzeba pamiętać, że nie ma bezwzględnego dobra i bezwzględnego zła oraz jednoznacznych definicji, szczególnie jeśli mówimy o skomplikowanej naturze ludzkiej.
Źródło: Michał Frąk, Igor Rakowski-Kłos, Cios w żołądek czytelnika. Włoski komiks o Janie Karskim, tekst dostępny online: lodz.wyborcza.pl.
31
Ćwiczenie 7

Stwórz teksty napisów na trzy tablice pamiątkowe poświęcone miejscom pamięci z czasów okupacji. Pierwsza z nich zostanie umieszczona przy dawnym więzieniu na Pawiaku, druga – przy wejściu na polski cmentarz wojskowy pod Monte Cassino, a trzecia – w lesie katyńskim.

R1Fzr2hHbxsfQ
Pawiak (Uzupełnij) Polski Cmentarz Wojenny na Monte Cassino (Uzupełnij) Cmentarz wojskowy w Katyniu (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie na jego podstawie wypisz mocne i słabe strony muzeów multimedialnych oraz szanse i zagrożenia, przed którymi stoją tego typu instytucje.

1

Muzea multimedialne […] nie są nudne, przyciągają uwagę, intrygują, opowiadają o historii w sposób zajmujący, także dla tych zwiedzających, którzy niespecjalnie się historią interesują. Przykładem może być Muzeum Powstania Warszawskiego, w którym odtworzono fragment kanału (można nim zresztą przejść). Wyświetlane są archiwalne zdjęcia, posłuchać można starych nagrań, poczytać stare gazety […], a do tego napić się kawy w stylizowanej kawiarni, w której puszczane są tylko stare piosenki z epoki. […] Istnieje jednak pewne niebezpieczeństwo, że placówki tego typu mogą niepostrzeżenie przerodzić się w rodzaj centrów rozrywki […]. Instytucja […] przestanie być zatem placówką naukową i edukacyjną, a zwiedzający będą naciskać kolorowe guziczki, patrząc, co się pojawi, oglądać krótkie filmy (właściwie nie wiadomo, o czym […]) i w sumie nikt nic z tego nie zapamięta, poza tym, że „było fajnie”.

C Źródło: Dorota Skotarczak, Wizualizacja historii, w: Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018, s. 326.
R1eBeIcKgl292
Mocne strony (Uzupełnij). Słabe strony (Uzupełnij). Szanse (Uzupełnij). Zagrożenia (Uzupełnij).