Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Bezpośrednie dowody ewolucji
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są bezpośrednie dowody ewolucji.
Scharakteryzujesz bezpośrednie dowody ewolucji.
Wyjaśnisz, dlaczego antybiotykooporność jest przykładem zmian ewolucyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A2, flamastry, dwustronna taśma klejąca;
koperty z wydrukowanymi hasłami.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje na temat ewolucji z wcześniejszych etapów edukacji lub z e‑materiałów „Historia myśli ewolucyjnej” i „Teoria doboru naturalnego Karola Darwina”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi o przypomnienie, na czym opiera się teoria ewolucji i jacy badacze ją sformułowali i rozwinęli. Następnie pyta uczniów, czy wiedzą, czym różnią się dowody bezpośrednie ewolucji od pośrednich. Naprowadza ich na prawidłową odpowiedź.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Rozdaje im arkusze szarego papieru, flamastry, dwustronną taśmę klejącą oraz koperty z wydrukowanymi hasłami (zob. materiały pomocnicze). Każdy zespół ma za zadanie przygotować na podstawie e‑materiału mapę myśli, na której zostaną zawarte informacje dotyczące bezpośrednich dowodów ewolucji, opisanych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie samodzielnie dopisują szczegółowe hasła (takie, których nie ma w kopercie). Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Tiktaalik – przykład ogniwa pośredniego ewolucji”. Nauczyciel prosi uczniów, by korzystając ze źródeł internetowych, zapoznali się z cechami gatunku uważanego za ogniwo pośrednie ewolucji: tiktaalika (np. na Wikipedii; hasło: „Formy przejściowe”). Poleca, by uczniowie wymienili cechy świadczące o tym, że gatunek ten jest formą przejściową między danymi grupami. Następnie uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą tiktaalika oraz tekstem źródłowym (podpisem do ilustracji) – weryfikują swoją odpowiedź i w razie potrzeby ją uzupełniają.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 (odnoszące się do tekstu źródłowego, dotyczące stromatolitów oraz występowania chlorofilu a u cyjanobakterii i organizmów roślinnych) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz zadaje pytania podsumowujące:
– Z jakich dziedzin nauki pochodzą dowody na istnienie ewolucji? Jakie dowody bezpośrednie dostarcza każda z nich?
– Czym są żywe skamieniałości? Jakie potraficie wymienić przykłady tych reliktowych gatunków?
– Dlaczego antybiotykooporność jest przykładem zmian ewolucyjnych?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.