Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Bezpośrednie dowody ewolucji

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Ewolucja. Uczeń:
2) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVI. Ewolucja. Uczeń:
2) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym są bezpośrednie dowody ewolucji.

  • Scharakteryzujesz bezpośrednie dowody ewolucji.

  • Wyjaśnisz, dlaczego antybiotykooporność jest przykładem zmian ewolucyjnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • mapa myśli;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A2, flamastry, dwustronna taśma klejąca;

  • koperty z wydrukowanymi hasłami.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje na temat ewolucji z wcześniejszych etapów edukacji lub z e‑materiałów „Historia myśli ewolucyjnej” i „Teoria doboru naturalnego Karola Darwina”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi o przypomnienie, na czym opiera się teoria ewolucji i jacy badacze ją sformułowali i rozwinęli. Następnie pyta uczniów, czy wiedzą, czym różnią się dowody bezpośrednie ewolucji od pośrednich. Naprowadza ich na prawidłową odpowiedź.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.

  2. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Rozdaje im arkusze szarego papieru, flamastry, dwustronną taśmę klejącą oraz koperty z wydrukowanymi hasłami (zob. materiały pomocnicze). Każdy zespół ma za zadanie przygotować na podstawie e‑materiału mapę myśli, na której zostaną zawarte informacje dotyczące bezpośrednich dowodów ewolucji, opisanych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie samodzielnie dopisują szczegółowe hasła (takie, których nie ma w kopercie). Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy.

  3. Praca z grafiką interaktywną pt. „Tiktaalik – przykład ogniwa pośredniego ewolucji”. Nauczyciel prosi uczniów, by korzystając ze źródeł internetowych, zapoznali się z cechami gatunku uważanego za ogniwo pośrednie ewolucji: tiktaalika (np. na Wikipedii; hasło: „Formy przejściowe”). Poleca, by uczniowie wymienili cechy świadczące o tym, że gatunek ten jest formą przejściową między danymi grupami. Następnie uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą tiktaalika oraz tekstem źródłowym (podpisem do ilustracji) – weryfikują swoją odpowiedź i w razie potrzeby ją uzupełniają.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 (odnoszące się do tekstu źródłowego, dotyczące stromatolitów oraz występowania chlorofilu a u cyjanobakterii i organizmów roślinnych) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz zadaje pytania podsumowujące:
    – Z jakich dziedzin nauki pochodzą dowody na istnienie ewolucji? Jakie dowody bezpośrednie dostarcza każda z nich?
    – Czym są żywe skamieniałości? Jakie potraficie wymienić przykłady tych reliktowych gatunków?
    – Dlaczego antybiotykooporność jest przykładem zmian ewolucyjnych?

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RqT7e01eU0nRF

Załącznik 1. Hasła do mapy myśli (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 86.67 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.