Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Wybór papieża Polaka. Pierwsza pielgrzymka do ojczyzny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia okoliczności wyboru Karola Wojtyły na papieża;
omawia reakcje władz i społeczeństwa polskiego na ten wybór oraz na pierwszą pielgrzymkę papieża do ojczyzny;
charakteryzuje znaczenie pielgrzymek Jana Pawła II do ojczyzny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele lekcji i przybliża je uczniom.
Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z pierwszym multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Opisz reakcje władz polskich i społeczeństwa na wybór Karola Wojtyły na papieża” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Kolejne ćwiczenia 3 i 4 uczniowie wykonują w parach. Na koniec omawiają na forum klasy poprawność wykonanych ćwiczeń, nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z prezentacją multimedialną znajdującą się w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dwa dołączone do niej polecenia.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj niezrealizowane ćwiczenia z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Papieskie pielgrzymki w PRL, red. W. Polak, J. Kufel, P. Ruchlewski, Gdańsk 2019.
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją multimedialną oraz filmem przed zajęciami, a wybrane osoby opracowują temat w formie prezentacji. Wówczas w trakcie fazy realizacyjnej, już po przedstawieniu prac uczniów, nauczyciel przechodzi do poleceń związanych z multimediami.