Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia

Temat: Wybór papieża Polaka. Pierwsza pielgrzymka do ojczyzny

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LVII. Polska w latach 1957–1981. Uczeń:
5) ocenia rolę papieża Jana Pawła II i jego wpływ na przemiany w Polsce i krajach sąsiednich;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
IV. Świat i Polska w latach 1970‑1980. Uczeń:
11) wyjaśnia znaczenie wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża dla Polski i świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia okoliczności wyboru Karola Wojtyły na papieża;

  • omawia reakcje władz i społeczeństwa polskiego na ten wybór oraz na pierwszą pielgrzymkę papieża do ojczyzny;

  • charakteryzuje znaczenie pielgrzymek Jana Pawła II do ojczyzny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele lekcji i przybliża je uczniom.

  2. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Opisz reakcje władz polskich i społeczeństwa na wybór Karola Wojtyły na papieża” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  4. Kolejne ćwiczenia 3 i 4 uczniowie wykonują w parach. Na koniec omawiają na forum klasy poprawność wykonanych ćwiczeń, nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z prezentacją multimedialną znajdującą się w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dwa dołączone do niej polecenia.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj niezrealizowane ćwiczenia z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Papieskie pielgrzymki w PRL, red. W. Polak, J. Kufel, P. Ruchlewski, Gdańsk 2019.

A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.

W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją multimedialną oraz filmem przed zajęciami, a wybrane osoby opracowują temat w formie prezentacji. Wówczas w trakcie fazy realizacyjnej, już po przedstawieniu prac uczniów, nauczyciel przechodzi do poleceń związanych z multimediami.